We zetten ons in om mensen met een beperking aan werk te helpen en te houden. Onze re‑integratiedienstverlening start met een oriëntatiegesprek. Daarbij bespreken we hoe de uitkeringsgerechtigde zijn mogelijkheden het beste kan benutten en wat er nodig is om (nieuw) werk te vinden. We houden de uitkeringsgerechtigde vervolgens in beeld via coachingsgesprekken. Mensen met een WIA/WGA‑uitkering bieden we in principe maximaal vijf jaar re‑integratiedienstverlening. In de eerste vier maanden van 2021 voerden we 4.443 werkoriëntatiegesprekken en 48.896 coachingsgesprekken. Met Wajongers voerden we 50.927 coachingsgesprekken. Sinds 2015 stromen er nauwelijks meer nieuwe Wajongers met arbeidsvermogen in, het gaat alleen om mensen met oude rechten. In de eerste vier maanden van 2021 voerden we 443 startgesprekken met nieuw ingestroomde Wajongers, waarbij we ook een werkplan opstellen.
Overgang naar Wajong 2010
In de eerste vier maanden van 2021 is hard gewerkt aan de voorbereidingen om vanaf het tweede tertaal gesprekken te voeren met oWajongers die de overstap willen maken naar de Wajong 2010. UWV heeft oWajongers eind 2020 actief benaderd over de mogelijkheid om deze overstap te maken, omdat dit in veel gevallen een financieel voordeel voor hen oplevert. Er hebben zich circa 6.400 oWajongers gemeld om de overstap te maken. Het voeren van deze gesprekken zal vanaf het tweede tertaal een groot beslag leggen op de beschikbare capaciteit. Dit betekent dat er onder andere minder capaciteit beschikbaar zal zijn om Wajongers te begeleiden naar werk.
Ongewenste inkomensgevolgen
Een van de pijlers van de per 1 januari 2021 ingegane Wet vereenvoudiging Wajong is dat werken altijd loont. Bij de uitbetalingen in januari bleek dat het beoogde financiële voordeel van deze wet niet altijd uitpakt zoals bedoeld. Een deel van de Wajongers ontving in die maand namelijk een lagere uitkering dan in december 2020 en een aantal juist een hogere uitkering. We zijn met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in gesprek hoe we de onbedoelde inkomensachteruitgang kunnen oplossen. Zie hiervoor verder hoofdstuk Nieuw beleid onder het kopje Wet vereenvoudiging Wajong.
Effectevaluatie Wajong
We doen ook onderzoek naar het effect van onze persoonlijke dienstverlening aan Wajongers, met als doel om deze dienstverlening te verbeteren. Begin april 2021 zijn de resultaten van de eerste twee technische vooronderzoeken gepubliceerd. Met het rapport Arbeidsmarkt- en re‑integratiepatronen van Wajongers met arbeidsvermogen is in kaart gebracht welke dienstverlening sinds 2010 voor Wajongers met arbeidsvermogen is ingezet en in hoeverre deze Wajongers (duurzaam of wisselend) aan het werk waren. In de Haalbaarheidsanalyse Effectmeting Wajong dienstverlening UWV is geconcludeerd dat er geen mogelijkheden voor onderzoek zijn dat uitspraken kan doen over causale effecten die gelden voor de gehele Wajong‑populatie en voor het huidige dienstverleningsmodel. We zien daarom af van een meting van de netto‑effecten (de werkelijk toegevoegde waarde) en vervangen deze door een beschrijving van de (waar te nemen) bruto‑effecten van de ingezette dienstverlening voor Wajongers met arbeidsvermogen. In de eindrapportage die we in 2022 verwachten worden alle onderzoeksresultaten, inclusief de resultaten van de bruto‑effectmeting en een kwalitatieve evaluatie, samengebracht.
Minder werkhervattingen
Het aantal werkhervattingen van mensen met een arbeidsbeperking bleef ook de eerste vier maanden van 2021 aanzienlijk lager dan in de periode vóór de coronacrisis. In de eerste vier maanden hebben bijna 3.100 mensen met een arbeidsbeperking het werk hervat, waaronder 900 mensen met een WIA‑uitkering en 2.000 Wajongers (eerste vier maanden van 2020: respectievelijk 4.300, 1.400 en 2.700). In de eerste vier maanden van 2021 hebben ook nog 1.600 mensen met een WIA/WGA‑uitkering gedeeltelijk het werk hervat (zelfde periode in 2020: 1.899). We realiseerden ruim 2.800 contractverlengingen voor Wajongers (zelfde periode in 2020: 3.800).