Deze paragraaf van de publieke bijlagen bevat aanvullende informatie bij hoofdstuk Toekomstgerichte organisatie, paragraaf Vernieuwen en vereenvoudigen ICT‑landschap in het viermaandenverslag.
In de afgelopen jaren hebben we conform het UWV Informatieplan (UIP) de continuïteit en stabiliteit van ons ICT‑landschap verbeterd. In 2021 werken we verder aan de noodzakelijke vereenvoudiging en vernieuwing om ook in de toekomst goede, betrouwbare en moderne dienstverlening te kunnen blijven bieden, met meer wendbaarheid en meer ruimte voor personalisatie en maatwerk.
De capaciteit die we hebben voor het realiseren van veranderingen is schaars en moeten we verdelen over belangrijke onderwerpen, waaronder noodzakelijke vernieuwingen, werkzaamheden in het kader van de coronamaatregelen zoals de nood- en herstelmaatregelen en initiatieven die op innovatieve wijze de ICT‑dienstverlening aan onze klanten verbeteren. Daarnaast willen we de ondersteuning van onze medewerkers verbeteren en moeten we rekening houden met de aanhoudende druk van wet- en regelgeving, zowel van onze eigen opdrachtgever – het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) – als van andere opdrachtgevende ministeries en de Europese Unie (EU). Bovendien verlopen reeds voorziene werkzaamheden en projecten door de huidige omstandigheden anders dan oorspronkelijk gepland.
Strategische IV-doelstellingen
We schetsen in het UIP onze informatievoorzienings (IV)‑doelstellingen voor de komende jaren. De belangrijkste bijbehorende resultaten die we in 2021 willen realiseren, zijn in het UIP opgenomen als veertien strategische mijlpalen. Daarover verantwoorden we ons hieronder per IV‑doelstelling; de strategische mijlpalen zijn gecursiveerd aangegeven. De drie strategische mijlpalen voor informatiebeveiliging en privacy zijn in het viermaandenverslag opgenomen in paragraaf Informatiebeveiliging en privacy. Daar gaan we onder het kopje Beveiliging van portalen nader in op de strategische mijlpaal Toegang voor werkgevers via eHerkenning op werk.nl, onder het kopje Verminderen risico’s Sonar op de strategische mijlpaal Urgente privacyverbetermaatregelen voor Sonar geïmplementeerd en onder het kopje Veilige uitwisseling van gegevens op de strategische mijlpaal Klanten en medewerkers kunnen gebruikmaken van passende veilige digitale communicatie in het sociaal‑medisch domein.
Betere dienstverlening aan onze klanten via meerdere kanalen
Voor betere dienstverlening aan onze klanten via meerdere kanalen maken we in 2021 eenmalig inloggen op uwv.nl en werk.nl mogelijk. De klant hoeft dan slechts één keer in te loggen om beide websites te kunnen gebruiken. Deze functionaliteit wordt later opgeleverd dan oorspronkelijk gepland; daardoor zal de klant langer van de huidige inlogmogelijkheden gebruik moeten maken. Oorzaken zijn een technische complicatie in de gebruikte software die inmiddels door de leverancier is opgepakt en de planningsafhankelijkheid van de aanstaande migratie van applicaties van onze divisie Werkbedrijf naar het nieuwe datacenter. Een herijkte planning volgt. Ook zullen we in 2021 het publieke deel van uwv.nl vernieuwen, zodat we de website voor gebruikers kunnen personaliseren. Bezoekers krijgen dan direct voor hen relevante informatie te zien. Dat betekent voor de burger meer digitale dienstverlening op maat en beter inzicht in de gegevens die UWV over hem heeft en waarvoor UWV deze gegevens gebruikt. We starten in het tweede kwartaal met deze verbetering van onze dienstverlening. Daarnaast werken we aan een methodiek die uiteindelijk moet leiden tot een publieke Nederlandse standaardtaal (ontologie) voor arbeidsbemiddeling op basis van skills (vaardigheden): CompetentNL. Werkzoekenden worden hiermee op geavanceerde wijze ondersteund bij het vinden van een baan (zie ook in het viermaandenverslag paragraaf Dienstverlening in de 35 arbeidsmarktregio’s onder het kopje Skills steeds belangrijker). Voor deze mijlpaal komt in 2021 een conceptontologie gereed voor toetsing en verrijking door de direct betrokken partners die hiermee werkzoekenden op geavanceerde wijze kunnen ondersteunen. Het projectplan is in april vastgesteld en het project ligt op koers om eind 2021 klaar te zijn voor testen.
We hebben ook een doelstelling uit het vorige jaar gerealiseerd: in maart 2021 is voor alle WW’ers, inclusief zieke werklozen in de Ziektewet, de UWV‑app Inkomstenopgave en notificatie beschikbaar gekomen. Hiermee kunnen zij hun inkomstenopgave indienen; als de notificatie is aangezet, herinnert een berichtje de gebruiker aan het eind van de maand aan het invullen van de inkomstenopgave. Om ervoor te zorgen dat klantadviseurs van ons Klantencontactcentrum (KCC) direct alle relevante gegevens bij de hand hebben zodat ze klanten snel en adequaat kunnen helpen, is een digitaal, uniform opgebouwd overzicht met klantgegevens ontwikkeld: het Uniform klantbeeld burger. Tijdens de acceptatietesten zijn zaken aan het licht gekomen die we nu bijstellen, waardoor dit klantbeeld later geïmplementeerd wordt dan gepland. We bekijken momenteel wat het effect daarvan is op de planning.
Noodzakelijke vernieuwing van onze systemen
We geven in 2021 invulling aan de noodzakelijke vernieuwing van onze systemen door het platform waar onze uitkeringssystemen op draaien en waarvan de ondersteuning afloopt (OpenVMS) over te zetten naar een nieuw platform. Hiervoor start medio 2021 een meerjarig programma. Ook zullen we als mijlpaal in 2021 de eerste stappen zetten om de applicaties te vernieuwen waarmee we onze sociaal‑medische dienstverlening uitvoeren. We werken daarbij in kleine stapjes, waarbij we telkens werkende functionaliteiten opleveren. Hierbij wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van gemeenschappelijke voorzieningen en standaardbouwblokken. In april hebben we het overkoepelend regieprogrammaplan vastgesteld voor optimalisatie van de informatievoorziening voor de divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ); ook het projectplan voor optimalisatie binnen het thema Ziektewet is in april geaccordeerd.
Wendbaarder en minder complex ICT‑landschap
Om een wendbaarder en minder complex ICT‑landschap te realiseren, werken we steeds meer met gemeenschappelijke en generieke voorzieningen. Zo kunnen we op termijn sneller onze dienstverlening aanpassen op wensen vanuit de maatschappij. In 2021 werken we aan de implementatie van een generieke dienst voor elektronische afspraken. Vanaf eind 2021 kunnen we deze gebruiken voor onze sociaal‑medische dienstverlening en voor onze dienstverlening gericht op werk. Afspraken met verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en adviseurs werk kunnen vanaf dat moment digitaal worden gemaakt, waardoor de klant efficiënter kan worden geholpen. In de afgelopen maanden is een vooronderzoek uitgevoerd op basis waarvan het projectvoorstel voor implementatie van een online afspraak in onze op werk gerichte dienstverlening wordt opgesteld. Met de implementatie van de generieke rapportagetool in het Ziektewet‑arboproces ronden we de transitie af naar één gemeenschappelijke rapportagetool voor onze sociaal‑medische dienstverlening. Hiermee verbeteren we de kwaliteit en de tijdigheid van rapportages. De implementatie van de rapportagefunctionaliteit voor het Ziektewet‑arboproces verloopt volgens planning. Ook maken we gebruik van generieke tooling voor de mijlpaal digitalisering van onze juridische dienstverlening bij de tewerkstellingsvergunning. Eind 2021 is de ontwikkelde tooling gereed voor testen. We digitaliseren de klant- en medewerkersprocessen van deze juridische dienstverlening volgens planning.
Het herijkte projectplan en de bijbehorende planning voor oplevering van het nieuwe aanvraagproces WW voor de klant (zie ook in het viermaandenverslag paragraaf Inkomenszekerheid bieden onder het kopje Herontwerp aanvraagproces WW‑uitkering) zijn vastgesteld: oplevering is gepland in het vierde kwartaal van 2021.
Nieuwe Datafabriek en meer datagedreven werken
UWV wil de komende jaren meer datagedreven werken, omdat dit voordelen oplevert voor de dienstverlening, handhaving en bedrijfsvoering. In 2021 wordt de visie op datagedreven werken verder uitgewerkt in een routekaart van activiteiten voor de komende jaren, waarbij een eerste stap zal worden gezet om te komen tot een UWV‑breed analyseplatform. Dit platform is samen met het project Datafabriek, dat zorgt voor migratie van de bestaande datawarehouses naar één nieuw datawarehouse, de basis voor het datagedreven werken bij UWV. De oplevering van de visie en de routekaart staat gepland in juli 2021. Voor de Datafabriek zal in 2021 een toekomstvast data‑integratiemagazijn worden ingericht en gevuld; ook leveren we de eerste informatieproducten op. De oplevering van het herijkte projectplan is doorgeschoven naar medio 2021. De adviezen uit de BIT‑toets worden hierin meegenomen.
In 2021 gaan we verder met het overzetten van een belangrijk deel van de applicaties en voorzieningen die bij onze huidige datacenterleverancier draaien, naar onze nieuwe leverancier. UWV krijgt als mijlpaal hiermee nieuwe datacenterdienstverlening op basis van moderne technieken en afspraken, tegen lagere kosten. Zo borgen we de continuïteit van onze dienstverlening en kunnen we sneller veranderingen realiseren. De meerjarige migratie is complex en legt een groot beslag op onze verandercapaciteit. Door stapsgewijs te werken, waarbij we altijd delen van de migratie kunnen terugdraaien, ondervindt onze dienstverlening geen hinder en kunnen we ook tijdens de migratie werken aan vernieuwingen en verandering van wet- en regelgeving. Het projectplan en de planning worden aangepast aan aandachtspunten rond onder andere de kosten en de waveplanning. De herijking van de planning in relatie tot alle andere ontwikkelingen is UWV‑breed opgepakt. Het aangepaste projectplan en de planning worden in mei verwacht.
NOW
De coronacrisis betekende op het gebied van ICT een zeer snelle implementatie van de tijdelijke steunmaatregelen en het faciliteren van het werken en leren op afstand door onze medewerkers. Dat was alleen mogelijk door specialisten van UWV vrij te maken, door intensief samen te werken met onze leveranciers en door al vroeg in het proces naar informatievoorzienings (IV)‑implicaties te kijken met onze opdrachtgever, het ministerie van SZW. De NOW‑regelingen zijn als tijdelijke regelingen ontworpen. De ICT‑oplossing hiervoor wordt voldoende toekomstvast gemaakt om de finale afrekeningen uit te kunnen voeren op langere termijn, minimaal tot in 2023.