We bieden een vangnet voor iedereen die dat nodig heeft en er recht op heeft. Bijvoorbeeld als iemand even geen werk heeft of niet kan werken vanwege een arbeidsbeperking. UWV zorgt dan voor vervangend inkomen en helpt op weg naar werk. In de eerste vier maanden van 2021 deden we dat voor ruim 1,2 miljoen mensen; in totaal hebben we circa € 7,1 miljard uitgekeerd aan uitkeringsgerechtigden.
Herontwerp aanvraagproces WW-uitkering
Een belangrijke prioriteit voor 2021 is de doorontwikkeling van toegankelijke standaarddienstverlening. Daarnaast bekijken we voortdurend hoe we het uitvoeringsproces zodanig kunnen automatiseren dat het efficiënter is voor onze uitvoering en eenvoudiger en gemakkelijker toepasbaar voor de burger. Zo zullen we in 2021 het herontwerp van het aanvraagproces voor een WW‑uitkering afronden. Door beter gebruik te maken van beschikbare informatie en door gericht navraag te doen naar ontbrekende informatie kunnen we sneller duidelijkheid geven over de uitkomst van een WW‑aanvraag. Hiervoor hebben we de WW‑klantapplicatie ontwikkeld. We testen nu de functionaliteiten en werken aan oplossingen voor bevindingen. Het is de bedoeling om de applicatie vanaf begin juli geleidelijk beschikbaar te stellen.
Proactief bellen bij ingrijpende beslissingen
We bellen klanten proactief om een ingrijpende beslissing aan te kondigen en toe te lichten. Onze WW‑uitkeringsdeskundigen doen dat sinds april 2021 standaard bij uitkeringsgerechtigden van 34 jaar en ouder en als het gaat om een herziening, intrekking of terugvordering van ten minste € 52. Onderzoek naar het effect van proactief bellen heeft namelijk uitgewezen dat bellen bij een lager bedrag vaak een averechts effect heeft en dat telefonisch contact bij jongeren veelal niet het meest geschikte middel is. We bellen in die gevallen alleen als daar naar de professionele mening van de uitkeringsdeskundige aanleiding toe is. Het is onze bedoeling deze nieuwe werkwijze in de loop van het jaar uit te breiden naar andere wetten.
Als verrekenen een beperking is
Uit een eind februari 2021 verschenen onderzoeksrapport genaamd Als verrekenen een beperking is, blijkt dat de manier waarop UWV en gemeenten inkomsten uit werk met een uitkering verrekenen tot onzekerheid en financiële problemen kan leiden bij werkende mensen met een beperking die een uitkering hebben. Dit speelt vooral bij mensen met wisselende inkomsten. UWV maakt een inschatting van het inkomen en hanteert dat bedrag vervolgens drie, zes of twaalf maanden bij de verrekening. Daardoor krijgen mensen soms maandenlang een te lage uitkering of juist een te hoge uitkering die ze later moeten terugbetalen. We zijn direct aan de slag gegaan met de bevindingen uit dit onderzoek, dat met subsidie van UWV is uitgevoerd nadat de Landelijke Cliëntenraad het onderwerp bij ons had geagendeerd. We bekijken op dit moment of we de verrekencyclus kunnen wijzigen, zodat we het geschatte inkomen bij uitkeringsgerechtigden met sterk wisselende inkomsten ook voor één maand kunnen vastzetten. Verder verkennen we de mogelijkheden om uitkeringsgerechtigden uit deze doelgroep beter en persoonlijk te informeren.
Opschorten schulden gedupeerden kinderopvangtoeslag
Bij een deel van de door de kinderopvangtoeslagenaffaire gedupeerde ouders zijn schulden ontstaan of bestaande schulden verergerd. Het kabinet en de Tweede Kamer hebben besloten dat de schulden die deze gedupeerden en hun toeslagpartners hebben bij het Rijk en overheidsinstanties als UWV, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), worden kwijtgescholden. In verband hiermee heeft de Belastingdienst tot nu toe de gegevens van circa 50.000 mogelijk gedupeerden (ouders en partners) aan de betrokken instanties gestuurd. Daarvan hebben er 2.500 een schuld bij UWV. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft UWV in februari opdracht gegeven om per direct alle openstaande vorderingen op potentieel gedupeerden op te schorten, in afwachting van definitieve besluitvorming door de Belastingdienst welke ouders recht hebben op kwijtschelding van schulden. De wetgeving wordt momenteel aangepast omdat er nog geen wettelijke grondslag bestaat om vorderingen op naar het oordeel van de Belastingdienst daadwerkelijk gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire kwijt te schelden. We hebben in juni een uitvoeringstoets uitgebracht op het voorstel voor deze wetswijziging.