In de afgelopen jaren hebben we conform het UWV Informatieplan (UIP) de continuïteit en stabiliteit van ons ICT‑landschap verbeterd. In 2021 werken we verder aan de noodzakelijke vereenvoudiging en vernieuwing om ook in de toekomst goede, betrouwbare en moderne dienstverlening te kunnen blijven bieden, met meer wendbaarheid en meer ruimte voor personalisatie en maatwerk. De keuzes die we maken over welke trajecten we met prioriteit in gang zetten en met welke we wachten, beschrijven we in het UIP, dat we jaarlijks actualiseren en als bijlage meesturen met het UWV Jaarplan. In de publieke bijlagen bij dit verslag beschrijven we de voortgang per informatievoorzienings (IV)‑doelstelling en de veertien strategische mijlpalen uit het UIP. In dit verslag beperken we ons op hoofdlijnen tot de belangrijkste (IV‑)ontwikkelingen waarmee we onze dienstverlening verbeteren.
De modernisering van onze dienstverlening krijgt concreet gestalte. We hebben een basisplatform voor apps ontwikkeld. Als eerste toepassing is in maart de app gelanceerd waarmee WW’ers en zieke werklozen in de Ziektewet hun inkomstenopgave kunnen indienen. Het is voor de gebruiker ook mogelijk om een maandelijkse herinnering in te stellen voor het invullen van de inkomstenopgave. Om onze dienstverlening te kunnen innoveren en ook op termijn continuïteit te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om verouderde technologie te vernieuwen. In het afgelopen tertaal hebben we stappen gezet in de voorbereidingen op modernisering van het OpenVMS‑platform, dat de basis vormt voor belangrijke systemen bij onze bedrijfsonderdelen Uitkeren en Sociaal Medische Zaken. Bij ons bedrijfsonderdeel Werkbedrijf digitaliseren we processen voor klant en medewerker in de juridische dienstverlening. Daarnaast loopt de transitie van ons applicatielandschap naar het nieuwe datacenter door. De nieuwe datacenterdienstverlening biedt UWV moderne technieken, producten en diensten tegen lagere kosten. Zo kunnen we op termijn sneller inspelen op wensen uit de maatschappij ten aanzien van onze dienstverlening. De meerjarige transitie is complex en legt een groot beslag op onze verandercapaciteit.
Nieuwe wet- en regelgeving
We werken ook in 2021 aan nieuwe wet- en regelgeving waarvoor nieuwe ontwikkelingen of wijzigingen in de informatievoorziening nodig zijn. Het project STAP verloopt volgens planning. De BIT‑toets hiervoor is gaande. De risico’s van mogelijk niet‑tijdige oplevering van de functionaliteit voor het digitale arbeidsmarktadvies en het scholingsregister van DUO worden gemonitord. Het projectplan voor de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet wordt herijkt omdat de rekenregels worden aangepast. Sinds januari 2021 geldt de wettelijke verplichting om gebruik te maken van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel als basisregistratie. Door noodzakelijke prioritering van expertise als gevolg van de NOW‑regelingen en de migratie naar het nieuwe datacenter is er beperkt oponthoud bij de Kamer van Koophandel. Daardoor zullen we – met medeweten van de betrokken ministeries – de aansluiting op het Handelsregister pas later in 2021 realiseren, waarna we volledig aan de wettelijke verplichting uit de Handelsregisterwet voldoen. Op onze bedrijfsvoering heeft dit geen impact: we beschikken al over de juiste gegevens voor de dienstverlening.
Ook voor Europese wet- en regelgeving werken we verder aan de ontwikkeling van onze informatievoorziening. In het kader van de Europese dienst voor arbeidsvoorziening EURES levert UWV sinds eind maart vacatures en cv’s gecodeerd volgens de Europese beroepenstandaard (ESCO) aan het EURES‑portaal. Voor het project Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI) is UWV voor onder andere WW‑processen aangesloten op RINA, de Europese applicatie voor het uitwisselen van gegevens. De Europese Commissie heeft RINA ontwikkeld, maar laat het aan de lidstaten over om zelf een structurele oplossing te ontwikkelen, al dan niet op basis van RINA. UWV bespreekt met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn zorgen over de noodzaak van duidelijke regie vanuit de Nederlandse overheid en goed eigenaarschap vanuit de Europese Unie om te kunnen voldoen aan de Europese regelgeving. De Europese verordening Single Digital Gateway (SDG) regelt dat andere lidstaten toegang krijgen tot informatie en procedures van Nederlandse overheidsorganisaties. Er is gewerkt aan conceptrichtlijnen voor implementatie van deze verordening. Hier valt ook onder dat een Europees burger slechts eenmalig gegevens behoeft op te sturen naar een Europese overheid (Once Only Principle).