WW-gerechtigden ondersteunen we vooral digitaal. De meeste persoonlijke gesprekken verlopen nog steeds telefonisch of via beeldbellen. Sinds begin 2021 controleren we weer op de sollicitatieplicht. Adviseurs werk die werkzoekenden uitnodigen die de Werkverkenner niet invullen, worden sinds begin dit jaar ondersteund door het Uniform klantbeeld burger, een digitaal overzicht dat per werkzoekende automatisch alle relevante gegevens toont.
Meer aanvragen Scholingsbudget WW toegekend
Er verdwijnen in bepaalde sectoren en beroepen steeds meer banen terwijl er in andere juist veel kansen liggen. We wijzen werkzoekenden dan ook actief op de mogelijkheden tot om- en bijscholing. We hebben voor alle 35 arbeidsmarktregio’s een gespecialiseerde scholingsadviseur geworven. Deze scholingsadviseurs zullen vooral fungeren als vraagbaak voor adviseurs werk over het Scholingsbudget WW. Met de extra middelen uit het Scholingsbudget WW kunnen we werkzoekenden met een WW‑uitkering een scholing laten volgen naar een kansrijk beroep. Dit budget is sinds 2018 telkens voor een jaar tijdelijk beschikbaar. De regeling is verlengd tot en met 2021. Het aantal in de eerste vier maanden van 2021 toegekende aanvragen is relatief hoog: we kenden 2.250 aanvragen toe (geheel 2020: 4.352). Net als in de voorgaande jaren werden de meeste aanvragen gedaan voor ICT‑beroepen (384), technische en bouwberoepen (288) en transport- en logistieke beroepen (484). Verder waren er ook relatief veel aanvragen voor scholing richting zorgberoepen (279) en pedagogische beroepen (250).
Wat werkt voor jou
We willen werkzoekenden ook met de ervaringsverhalen van anderen inspireren om de overstap naar een andere sector te maken. In de online campagne Wat werkt voor jou, die half april 2021 startte, staan overstappers centraal: mensen die om welke reden dan ook niet meer in hun oude beroep terechtkunnen of willen en met advies van UWV succesvol een nieuwe (kansrijke) richting zijn ingeslagen. Een aantal overstappers vertelt hoe zij met hulp van UWV anders leerden kijken naar hun capaciteiten, werkervaring, ‑wensen en ‑mogelijkheden. En hoe dat hun kansen op een baan én hun werkplezier vergrootte. De online video’s en posts worden goed bekeken. Zo’n 25% van de werkzoekenden heeft wel een of meerdere video’s voorbij zien komen en geeft aan dat hen bijblijft dat er mogelijkheden zijn, dat UWV kan helpen en dat omscholing een optie is.
Effectiviteitsonderzoek persoonlijke WW-dienstverlening
We doen onderzoek naar het effect van onze persoonlijke WW‑dienstverlening op. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek gaan we met het ministerie van SZW het gesprek aan om de WW‑dienstverlening te optimaliseren. Recentelijk zijn de eerste twee rapporten opgeleverd van het onderzoek naar de effecten van persoonlijke dienstverlening aan WW‑gerechtigden. Het betreft een kwalitatieve evaluatie waarin effecten op klantbeleving en klanttevredenheid zijn onderzocht en een ‘harde evaluatie’ van de effecten van de persoonlijke dienstverlening op uitstroom naar werk en uit de uitkering na twaalf maanden. Beide rapporten worden in juni naar de Tweede Kamer gestuurd. In 2022 volgt een eindrapport waarin ook de effecten van de persoonlijke dienstverlening op de arbeidsmarktpositie op langere termijn worden beschreven.
Meer WW’ers uitgestroomd naar werk
In de eerste vier maanden van 2021 stroomden 65.500 WW‑gerechtigden uit naar werk (eerste vier maanden 2020: 50.400). Daarnaast waren er eind april 2021 59.200 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind april 2020: 64.300).