We verwachten van onze medewerkers dat ze klanten, relaties en collega’s met respect benaderen, openheid betrachten, hun verantwoordelijkheid nemen en hun professionaliteit blijven ontwikkelen.
Integriteit is essentieel
Veel mensen zijn afhankelijk van UWV. Daarom is het extra belangrijk dat we ons werk integer doen en dat ons handelen uit te leggen en te verantwoorden is. Integriteit is dan ook een belangrijk onderdeel van onze professionele organisatie en van ons vakmanschap. Ook in 2021 werken we aan het verhogen van de bespreekbaarheid van integriteitskwesties en het verder ontwikkelen van ons gezamenlijk moreel kompas. Dit doen we onder andere door bewustwordingsbijeenkomsten te organiseren waarin we een open dialoog stimuleren en concrete morele dilemma’s uit de dagelijkse werkpraktijk onderling bespreken. Het streven is dat jaarlijks minimaal 10% van de UWV‑collega’s deelneemt aan een bewustwordingsmoment. In verband met de coronacrisis kunnen we uitsluitend online bijeenkomsten houden. Deze zijn alleen effectief bij een beperkt aantal deelnemers. In de eerste vier maanden zijn online 13 bewustwordingsmomenten georganiseerd waaraan in totaal 352 medewerkers deelnamen. Om managers te stimuleren om op het gebied van integriteit hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, ontwikkelen we een nieuwe managementtraining over ethisch leiderschap. Deze training wordt aangeboden aan de managers die hebben deelgenomen aan de basismanagementtraining (jaarlijks ongeveer 10% van de managers).
In de eerste vier maanden van 2021 ontvingen we 49 meldingen van mogelijke integriteitsschendingen. In 40 gevallen ging het om een UWV‑medewerker en 9 keer waren het klanten of derden. Er zijn 26 integriteitsonderzoeken gestart en 23 zaken werden volledig afgesloten (waarvan 9 zaken uit 2020). Niet elke melding heeft geleid tot een onderzoek. Soms werd in overleg met de melder gekozen voor een andere interventie, soms was er te weinig concrete informatie aanwezig om een onderzoek te rechtvaardigen. Ook waren er meldingen die niet bleken te gaan over een mogelijke schending van de integriteit. Deze meldingen zijn overgedragen aan bijvoorbeeld de klachtenservice van UWV of het bedrijfsonderdeel Handhaving. Tegen UWV‑medewerkers zijn naar aanleiding van een integriteitsschending 7 keer arbeidsrechtelijke maatregelen getroffen, uiteenlopend van een mondelinge waarschuwing tot schorsing. Dit laatste gebeurde 1 keer. In de eerste vier maanden van 2021 was er 1 keer aanleiding voor een strafrechtelijke aangifte tegen een UWV‑medewerker.
Vertrouwen in vakmanschap
Onder de noemer Vertrouwen in vakmanschap werkt UWV aan het uitbouwen van de deskundigheid van zijn medewerkers. Vakmanschap betekent dat een medewerker zijn kennis en kunde blijft ontwikkelen en effectief en klantgericht in de praktijk brengt. Ook verlangt het van de medewerker dat deze inzicht heeft in de context van zijn werk en in de reden waarom onze politieke opdrachtgevers bepaalde keuzes maken, zodat hij in staat is om dienstverlening op menselijke maat te verlenen. Voor kennisverbreding en ‑verdieping kunnen alle medewerkers naar eigen keuze gebruikmaken van het (online) all‑you‑can‑learnaanbod.
UWV-academies
In 2021 worden de academies die we in elke uitvoerende divisie hebben verder ontwikkeld, om in de organisatie te borgen dat er voldoende aandacht is voor permanente educatie. In de eerste maanden van 2021 zijn hier de eerste stappen voor gezet. Door inzet van de academies creëren we een permanent leerklimaat waarbij iedere uitvoerende medewerker en manager regelmatig in de schoolbanken plaatsneemt om kennis te nemen van de doorgevoerde veranderingen en de bedoeling daarachter. Kennis van de bedoeling is cruciaal voor op menselijke maat gebaseerde dienstverlening aan onze klanten. Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat er ook leertijd moet worden gevonden, zodat medewerkers gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden. Daarnaast wordt onderzocht hoe samenwerking en functionele sturing over de academies goed ingericht kan worden. Door de inzet van de academies wordt vormgegeven aan de verdere ontwikkeling van vakmanschap. Een belangrijke taak voor deze academies wordt het toepassen van de juiste leerinterventies en het uitvoeren van effectmetingen. Belangrijk is om in kaart te brengen hoe het geleerde in de praktijk wordt gebracht en hoe het gebruik ervan kan worden vergroot.
Uitgebreid leeraanbod
Eind 2019 zijn de leveranciers voor het leer- en ontwikkelaanbod binnen UWV gecontracteerd. Hierdoor beschikken medewerkers nu over een uitgebreid aanbod van opleidingen en trainingen (all you can learn). In de eerste vier maanden van 2021 is in samenwerking met de leveranciers in de organisatie nagevraagd hoe het opleidingsaanbod beter kan worden aangesloten op de opleidingsbehoefte. In het tweede kwartaal verwerken we dit in het aanbod. Momenteel is een verdubbeling in het gebruik van het leeraanbod te zien. Dit alles vormt de eerste stap naar een beter leerklimaat.
Leiderschap
We zetten ook in op talentontwikkeling en leiderschap. Hiervoor bieden we een Waarmakers‑programma aan voor toptalent en een UWV‑leertraject Baanbrekers voor nieuwe managers. De eerste groep Waarmakers rondt het programma voor de zomer af. Daarna volgt een evaluatie. Sinds 1 januari 2021 zijn er circa 160 nieuwe managers gestart bij UWV. Dit zijn managers die recent de organisatie zijn ingestroomd of intern de stap naar een managementpositie hebben gemaakt. Om hen goed op weg te helpen binnen UWV en in hun nieuwe positie, starten ze met een introductie en het UWV‑leertraject Baanbrekers. In 2020 is een kleine pilotgroep gestart met dit traject. In de eerste vier maanden van 2021 zijn de voorbereidingen getroffen voor de start van een grotere groep (60 managers) in mei 2021. In de zomer van 2021 zal de eerste evaluatie plaatsvinden.
Hybride werken
Het thuiswerken als gevolg van de coronapandemie heeft positieve effecten voor medewerkers, zoals meer eigen regie en handelingsruimte, betere mogelijkheden voor geconcentreerd werken en meer tijd en minder stress doordat er niet gereisd hoeft te worden. Het ziekteverzuim daalde van 5,7% per eind 2019 naar 4,2% per eind april 2021. Om (vanuit huis) individueel of als team de eigen fysieke en mentale gezondheid en vitaliteit te versterken, faciliteren we medewerkers met onlinemogelijkheden via specifieke portals, webinars, oefeningen, achtergrondinformatie en communicatie‑uitingen. In het eerste tertaal van 2021 zijn de kaders ontwikkeld voor hoe het hybride werken er in de toekomst uit gaat zien. Vervolgens is er met de ondernemingsraad over dit thema gesproken.