UWV is een publieke dienstverlener die respectvol, open, verantwoordelijk en professioneel opereert. Alle UWV‑bedrijfsonderdelen en UWV-medewerkers werken samen aan één gezamenlijk doel: een samenleving waarin zo veel mogelijk mensen kunnen meedoen. We zijn ervan overtuigd dat mensen op hun best zijn als ze met werk kunnen deelnemen aan de maatschappij. En we geloven dat de maatschappij het best functioneert als zo veel mogelijk mensen er met werk aan deelnemen. We ondersteunen daarom mensen om (weer) aan het werk te gaan. Als werken (tijdelijk) niet mogelijk is, verzorgen we inkomen voor degenen die daar recht op hebben. Daarnaast delen we onze kennis en gegevens met andere (overheids)organisaties.
We constateren dat de wereld om ons heen verandert. De vragen en verwachtingen van burgers, samenleving, politiek en medewerkers veranderen. We moeten sneller en wendbaarder zijn, meer dienstverlening op maat en meer persoonlijke dienstverlening bieden, meer transparantie betrachten en zorgen voor meer eenheid in onze dienstverlening en klantbenadering. We hebben de afgelopen periode intensief nagedacht en met elkaar besproken wie we als UWV willen zijn en welke accenten we de komende jaren willen leggen. Dat leggen we momenteel vast in een nieuwe strategie voor de periode 2021–2025 en in een nieuw dienstverleningsconcept. Daarin staat de mens centraal. We willen burgers, werkgevers en zakelijk afnemers steeds zo goed mogelijk ondersteunen, door een samenhangende dienstverlening te bieden die we continu verbeteren. Daarbij werken we waar nodig en mogelijk samen met onze partners. We willen dat iedereen UWV ervaart als één geheel, als een publieke dienstverlener die oog heeft voor het individu. De kwaliteit van onze dienstverlening hangt mede af van de manier waarop UWV intern is georganiseerd en samenwerkt. We hebben daarom onder de loep genomen hoe we onze governance kunnen verbeteren. Dit heeft geresulteerd in een nieuw besturingsmodel, dat we begin juni hebben vastgesteld.
Om nu en in de toekomst goede dienstverlening te kunnen bieden die zo veel mogelijk aansluit op de persoonlijke situatie van de klant, is het belangrijk is dat we voldoende en goed opgeleide medewerkers hebben, die goed samenwerken en zich persoonlijk betrokken voelen bij onze maatschappelijke opdracht. Goed werkgever- en werknemerschap zijn hierbij essentieel. UWV wil een open, diverse en inclusieve organisatie zijn, met permanente aandacht voor het versterken van de autonomie en het vakmanschap van zijn medewerkers. Om onze maatschappelijke taak goed uit te kunnen voeren, is het daarnaast belangrijk dat we beschikken over een stabiel, wendbaar en betrouwbaar ICT‑landschap dat onze medewerkers in staat stelt hoogwaardige dienstverlening te bieden. Het is daarbij onze hoogste prioriteit dat onze systemen en gegevenshuishouding goed beveiligd en op orde zijn.
UWV wil meer datagedreven gaan werken. In 2020 hebben we vastgesteld in welke mate we dat willen doen en tot welke inspanningen op onder andere financieel, organisatorisch, cultureel en technologisch gebied we bereid zijn. In de eerste twee kwartalen van 2021 werken we de visie op datagedreven werken verder uit in een routekaart van activiteiten voor de komende vijf jaar. Om een datagedreven organisatie te kunnen realiseren, hebben we een Data Academie opgericht. Deze is niet alleen gericht op de ontwikkeling van kennis en vaardigheden binnen het data- en analyticsdomein, maar biedt ook gelegenheid om te netwerken, kennis te delen en snel en gemakkelijk in contact te komen met collega’s die ook specialist zijn binnen het vakgebied. Verder werken we aan het ontwikkelen van een ethisch kompas. Aan de hand van dit kompas zal een nog op te richten toetsingscommissie het gebruik van algoritmen en de toepassing van kunstmatige intelligentie in de toekomst gaan toetsen.