UWV verzamelt en beheert in de polisadministratie de gegevens over lonen, arbeid en uitkeringen (inkomstenverhoudingen) in Nederland. Jaarlijks verwerkt UWV op nominatief niveau gegevens van rond de 200 miljoen loonaangiften. De gegevens in de polisadministratie gebruiken we niet alleen zelf, we stellen ze ook beschikbaar aan bijna 1.000 afnemers – bijvoorbeeld aan gemeenten voor de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). We registreren in de polisadministratie 20,4 miljoen inkomstenverhoudingen van 13,5 miljoen mensen.
Verbeteringen in de dienstverlening
Ook in onze dienstverlening voor gegevensafnemers brengen we voortdurend verbeteringen aan.
Configureerbare webservices
We hebben een applicatie (configureerbare webservice) ontwikkeld waarmee we realtime persoons- en loonaangiftegegevens op maat kunnen leveren aan zowel interne als externe afnemers. Aan de hand van een analyse welke gegevensset de afnemer nodig heeft voor zijn wetsuitvoering(sproces) wordt een configuratie gemaakt. De gegevensset wordt ook juridisch getoetst op doelbinding, proportionaliteit en noodzakelijkheid. De afnemer krijgt dus niet meer dan exact nodig is en hij (juridisch) mag ontvangen. Er zijn nu twee configureerbare webservices in productie, een voor de loonaangifte en een voor persoonsgegevens. Interne en externe partijen die realtime loonaangiftegegevens willen afnemen, worden alleen nog aangesloten op de configureerbare webservice voor de loonaangifte en niet meer op de oude generieke webservices. Het afgelopen halfjaar zijn voor de uitvoering van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv) de divisie Uitkeren, de Belastingdienst en de Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders aangesloten. Eind maart is het CAK aangesloten voor de vaststelling en inning van de eigen bijdrage voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
UWV doet mee aan het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). LAA onderzoekt adresgegevens waarover uitvoerders beschikken op mogelijke afwijkingen met de Basisregistratie personen (BRP). UWV verstrekt via LAA aan gemeenten signalen met bij UWV bekende informatie over de verblijfplaats van een persoon. Daarmee kunnen gemeenten bij twijfel aan de juistheid van een inschrijving als niet‑ingezetene een adresonderzoek starten. De onderzoeken zijn waardevol, omdat ze kunnen duiden op mogelijke fraude als een uitkeringsgerechtigde langer dan vier maanden in de Registratie Niet‑ingezetenen staat ingeschreven zonder zich te laten inschrijven in de BRP. In gevallen waarin de betrokkene niet wordt aangetroffen op het adres ontvangt UWV een terugmelding en doet vervolgens zelf nader onderzoek naar het recht op uitkering. Bij een eerste proef met drie gemeenten die eind 2019 startte zijn 11 onderzoekswaardige signalen geconstateerd. Deze leidden tot ruim € 77.000 aan terugvorderingen en boetes.
Eind mei 2020 startte een tweede proef met twaalf gemeenten. Hoewel deze pilot hinder ondervond van de coronacrisis, leverde deze proef toch 18 signalen op; de resultaten van het onderzoek daarnaar worden in het tweede kwartaal van 2021 verwacht. In november en december 2020 is bij dezelfde twaalf gemeenten een derde, uitgebreidere proef uitgevoerd die veel opleverde: UWV bleek in 80% van de gevallen belang bij de melding te hebben en gemeenten in 50%. Ondanks de grote impact van de coronamaatregelen zijn eind maart 2021 269 signalen uitgezet bij 22 gemeenten. Begin juni wordt deze pilot geëvalueerd en beoordeeld of het beproefde signaal rijp is om landelijk uit te rollen. LAA wordt wettelijk verankerd, zodat het project door de lijnorganisatie van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan worden overgenomen als regulier proces.
Daarnaast kunnen medewerkers uit de uitvoering adresgegevens waar ze vraagtekens bij hebben (zogeheten verwonderadressen) melden bij het centrale loket dat UWV daarvoor heeft ingericht. Bij gerede twijfel over de juistheid van een adres doet UWV rechtstreeks melding bij de desbetreffende gemeente. Er zijn in de eerste vier maanden van 2021 14 meldingen bij het centrale loket gedaan.