We zetten ons in om mensen met een beperking aan werk te helpen en te houden. Onze re‑integratiedienstverlening start met een oriëntatiegesprek. Daarbij bespreken we hoe de uitkeringsgerechtigde zijn mogelijkheden het beste kan benutten en wat er nodig is om (nieuw) werk te vinden. We houden de uitkeringsgerechtigde vervolgens in beeld via coachingsgesprekken. In de eerste acht maanden van 2021 voerden we met WIA/WGA‑uitkeringsgerechtigden 9.770 werkoriëntatiegesprekken en 90.985 coachingsgesprekken. Met Wajongers voerden we 98.815 coachingsgesprekken. Met Wajongers onderhouden we ook contact nadat zij geplaatst zijn bij een werkgever. Op deze manier proberen we uitval te voorkomen en daar waar dat aan de orde is spannen we ons in om tijdelijke dienstverbanden te verlengen.
Doorontwikkeling WGA-dienstverlening
We ontwikkelen de WGA-dienstverlening continu door. Enerzijds gaat het om de basis op orde houden, zodat wij alle WGA’ers de dienstverlening bieden die zij nodig hebben om duurzaam aan het werk te komen en te blijven. Anderzijds investeren we in onderzoeken en een optimale benutting van de opgedane inzichten door onze professionals. We brengen de stand van zaken van de doorontwikkeling van de WGA‑dienstverlening en de benutting van de verworven inzichten in de doeltreffendheid en doelmatigheid van de dienstverlening in beeld via een zogeheten mid‑termreview.
Effectevaluatie WGA
In 2019 zijn wij gestart met onderzoek naar de effectiviteit van de dienstverlening voor de WGA‑doelgroep. Hierbij worden de effecten onderzocht bij WGA’ers die reguliere dienstverlening, extra dienstverlening of dienstverlening op verzoek krijgen. In opdracht van UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn twee onderzoeksbureaus en een universiteit een onderzoek gestart naar het perspectief van de uitkeringsgerechtigde in het re‑integratieproces. Onderzocht wordt welke motivatie mensen met een WIA- of Wajong‑uitkering zelf ervaren om weer aan het werk te komen (het willen), hoe zij hun eigen mogelijkheden daarbij zien (het kunnen) en hoe dit tot uiting komt in de re‑integratie‑inspanningen die zij ondernemen (het doen, bijvoorbeeld het zoeken naar werk). Gekeken wordt wat hierop de invloed is van de wet- en regelgeving en van de (eigen en ingekochte) dienstverlening van UWV. Verder wordt onderzocht wat beïnvloedbare factoren zijn en welke aangrijpingspunten er voor UWV zijn voor het verbeteren van de dienstverlening, gericht op het versterken van het willen, kunnen en doen. Het uiteindelijke doel is om de UWV‑medewerkers handelingsperspectieven te bieden om het gedrag van de uitkeringsgerechtigde positief te beïnvloeden en aldus de dienstverlening effectiever te maken. De resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de effectiviteitsonderzoeken naar de WIA- en Wajong‑dienstverlening.
Overgang naar Wajong 2010
UWV heeft alle mensen met arbeidsvermogen die een uitkering volgens de oude Wajong ontvingen eind 2020 actief benaderd over de mogelijkheid om de overstap naar de Wajong 2010 te maken, omdat dit in veel gevallen een financieel voordeel oplevert. Er hebben zich 6.362 Wajongers gemeld om deze overstap te maken. Medio juni zijn we in het hele land gestart met het voeren van de overstapgesprekken. Doel is dat alle betrokken Wajongers half november 2021 de keuze hebben gemaakt om wel of niet over te stappen. Tot en met eind augustus zijn we met 2.803 Wajongers tot een overeenkomst gekomen, dat is 44% van degenen die zich hebben aangemeld. Van deze groep hebben 1.404 mensen de overstap naar de Wajong 2010 gemaakt, 1.280 van hen zien af van de overstap, 111 hadden geen recht op de overstap. Met 8 mensen hebben we geen contact kunnen krijgen. We hebben hen laten weten dat we ervan uitgegaan dat zij afzien van de overstap. De eerste ervaringen van de Wajongers die we gesproken hebben en hun begeleiders zijn positief. Via een speciaal hiervoor ontwikkelde flyer attenderen we hen erop dat ze zich goed moeten laten informeren welk effect de overstap heeft op hun inkomen. We hebben besloten Wajongers die spijt hebben dat ze de overstap niet hebben aangevraagd, coulant tegemoet te treden. Verzoeken die tot 1 november 2021 binnenkomen, zullen we nog afhandelen. Tot nu toe hebben 21 klanten hiervan gebruikgemaakt.
Minder werkhervattingen
Het aantal werkhervattingen van mensen met een arbeidsbeperking bleef de eerste acht maanden van 2021, net als in 2020, aanzienlijk lager dan in de periode vóór de coronacrisis. In de eerste acht maanden van 2021 hebben ruim 6.400 mensen met een arbeidsbeperking het werk hervat, waaronder 1.800 mensen met een WIA‑uitkering en 4.300 Wajongers (eerste acht maanden van 2020: respectievelijk 6.900, 2.200 en ook 4.300). Verder hebben 3.900 mensen met een WIA/WGA‑uitkering gedeeltelijk het werk hervat (zelfde periode in 2020: 3.800). We realiseerden 5.400 contractverlengingen voor Wajongers (zelfde periode in 2020: 6.700). We verwachten dat we het eerder met het ministerie van SZW afgesproken aantal van 8.000 Wajongers niet gaan halen. Hoewel de vraag naar arbeid is toegenomen, zijn werkgevers terughoudend bij het aannemen van werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Het is voor Wajongers extra moeilijk om (weer) aan het werk te komen, een toenemend deel van hen heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De arbeidsparticipatie van Wajongers is dan ook gedaald. We hebben met het ministerie op ambtelijk niveau afgesproken om de doelstelling voor het aantal in 2021 te plaatsen Wajongers te verlagen naar 6.000.