Het ICT-landschap is essentieel voor onze dienstverlening. De afgelopen jaren hebben we de stabiliteit en continuïteit ervan verbeterd. In 2021 werken we verder aan de noodzakelijke vereenvoudiging en vernieuwing om ook in de toekomst goede, betrouwbare en moderne dienstverlening te kunnen blijven bieden, waarin de burger centraal staat. Zo creëren we ook meer wendbaarheid en meer ruimte voor personalisatie en maatwerk. De keuzes die we maken over welke trajecten we met prioriteit in gang zetten en met welke we wachten, beschrijven we in het UWV Informatieplan (UIP), dat we jaarlijks actualiseren en als bijlage bij het UWV Jaarplan meesturen. In de publieke bijlagen bij dit verslag beschrijven we de voortgang per ICT‑doelstelling en de veertien strategische mijlpalen uit het UIP. In dit verslag beperken we ons tot de hoofdlijnen van de ICT‑ontwikkelingen waarmee we onze dienstverlening verbeteren.
Om onze dienstverlening te kunnen innoveren en ook op termijn continuïteit te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om verouderde technologie te vernieuwen. De modernisering van onze dienstverlening krijgt concreet gestalte. In het afgelopen tertaal hebben we een nieuwe, gebruiksvriendelijke medewerkersapplicatie opgeleverd voor het aanvragen van een werkloosheidsuitkering of een toeslag. Doordat de applicatie onze medewerkers beter ondersteunt bij de verwerking van aanvragen, hebben ze meer tijd om de aanvrager persoonlijk van dienst te zijn. Verder hebben we in juli de track‑en‑tracefunctionaliteit Werken met zaken in gebruik genomen. Deze biedt mensen die een bezwaar indienen en UWV‑medewerkers eenvoudig inzicht in de status van een bezwaar. Daarnaast hebben we een basisplatform voor apps ontwikkeld. Als eerste toepassing daarvan hebben we in maart de app gelanceerd waarmee WW’ers en zieke werklozen in de Ziektewet hun inkomstenopgave kunnen indienen. Het is voor de gebruiker ook mogelijk om een maandelijkse herinnering in te stellen voor het invullen van de inkomstenopgave. Bij ons bedrijfsonderdeel Werkbedrijf digitaliseren we processen voor klant en medewerker in de juridische dienstverlening. Daarnaast loopt de transitie van ons applicatielandschap naar het nieuwe datacenter door.
Nieuwe wet- en regelgeving
We werken ook in 2021 aan nieuwe wet- en regelgeving waarvoor nieuwe ontwikkelingen of wijzigingen in onze ICT nodig zijn. Om de uitvoering van de Subsidieregeling leer- en ontwikkelbudget voor de stimulering van de arbeidsmarktpositie van natuurlijke personen met een band met de Nederlandse arbeidsmarkt (Subsidieregeling STAP‑budget), inclusief het scholingsregister van DUO hiervoor, zorgvuldig te kunnen starten, is de ingangsdatum van STAP verplaatst van 1 januari 2022 naar 1 maart 2022. Het Adviescollege ICT‑toetsing, de opvolger van het Bureau ICT‑toetsing (BIT) heeft inmiddels advies uitgebracht; het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) formuleert hierop met inbreng van UWV een reactie. Verder is het de bedoeling om de herijkte rekenregels voor de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet met ingang van januari 2022 in gebruik te nemen. In het kader van de activiteiten die voortkomen uit de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) hebben we zogeheten fiches en een aanzet tot een actieplan voor verbetering van de informatiehuishouding gedeeld met het ministerie van SZW. De bijdrage van UWV maakt integraal deel uit van het totale actieplan van het ministerie. Sinds januari 2021 geldt de wettelijke verplichting om gebruik te maken van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel als basisregistratie. Door noodzakelijke prioritering van expertise als gevolg van de NOW‑regelingen en de migratie naar het nieuwe datacenter is er beperkt oponthoud bij de Kamer van Koophandel. Daardoor zullen we – met medeweten van de betrokken ministeries – de aansluiting op het Handelsregister pas eind 2021 realiseren, waarna we volledig aan de wettelijke verplichting uit de Handelsregisterwet voldoen. Op onze bedrijfsvoering heeft dit geen impact: we beschikken al over de juiste gegevens voor de dienstverlening.
Ook voor Europese wet- en regelgeving werken we verder aan de ontwikkeling van onze ICT. UWV vertegenwoordigt Nederland in de Europese dienst voor arbeidsvoorziening EURES. UWV faciliteert en ontwikkelt ook de technische faciliteiten om aan te sluiten op het EURES‑portaal, waarmee werkgevers en werkzoekenden elkaar kunnen vinden op de Europese arbeidsmarkt. In het kader van het project Digitalisering EURES leveren we sinds eind maart vacatures en cv’s gecodeerd volgens de Europese beroepenstandaard (European Skills, Competences, Qualifications and Occupations, ESCO) aan het EURES‑portaal. Inmiddels zijn we gestart met werkzaamheden voor de laatste fasen van het digitaliseringsproject. We hebben een cv‑application programming interface (API) ontwikkeld om cv’s van andere EURES‑leden en partners door te zetten naar het EURES‑portaal. Deze is in augustus opgeleverd. Verder treffen we een aanpassing om werk dat Nederlandse werkgevers in Europa aanbieden, via werk.nl beschikbaar te stellen. De Europese verordening Single Digital Gateway (SDG) regelt dat andere lidstaten toegang krijgen tot informatie en procedures van Nederlandse overheidsorganisaties. Er is gewerkt aan conceptrichtlijnen voor implementatie van deze verordening. Hier valt ook onder dat een Europees burger slechts eenmalig gegevens behoeft op te sturen naar een Europese overheid (Once Only Principle).