Voorwoord
Bijna 1,2 miljoen mensen zijn op de een of andere manier van UWV afhankelijk omdat ze op zoek zijn naar (ander) werk, (tijdelijk) geen inkomen hebben of wachten op een sociaal‑medische beoordeling.
Infographic
De coronacrisis en de gevolgen voor onze dienstverlening in 2021
De maatregelen die de overheid sinds de uitbraak van het coronavirus heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, hebben grote gevolgen voor de samenleving en de economie. En dus ook voor het werk van UWV.
Ontwikkeling dienstverlening
Burgers ervaren dat de overheid – en ook UWV – de menselijke maat in bepaalde opzichten uit het oog heeft verloren.
Contact met de klant
We werken continu aan verbetering van onze dienstverlening. We betrekken uitkeringsgerechtigden, werkzoekenden en werkgevers daar zo veel mogelijk bij en luisteren goed naar wat ze van ons verwachten.
Klanttevredenheid
We meten de tevredenheid van uitkeringsgerechtigden en werkgevers over onze dienstverlening twee keer per jaar uitgebreid. Wie echt ontevreden is over de dienstverlening van UWV kan een klacht indienen.
Gegevensdienstverlening
UWV verzamelt en beheert in de polisadministratie de gegevens over lonen, arbeid en uitkeringen (inkomstenverhoudingen) in Nederland. Jaarlijks verwerkt UWV op nominatief niveau gegevens van rond de 200 miljoen loonaangiften.
Dienstverlening gericht op werk
We vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij. Deelname aan de arbeidsmarkt speelt daarbij een belangrijke rol. UWV ondersteunt mensen bij het vinden van nieuw werk en ook om aan het werk te blijven.
Dienstverlening in de 35 arbeidsmarktregio’s
UWV ziet de vorming van de 35 regionale mobiliteitsteams (RMT’s) als belangrijke stap in de richting van één herkenbaar publiek loket voor werkzoekenden en werkgevers voor al hun vragen over werken en een leven lang ontwikkelen.
Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor WW’ers
WW-gerechtigden ondersteunen we vooral digitaal. De meeste persoonlijke gesprekken verlopen nog steeds telefonisch of via beeldbellen. Sinds begin 2021 controleren we weer of wordt voldaan aan de sollicitatieplicht.