Deze paragraaf van de publieke bijlagen bevat aanvullende informatie bij hoofdstuk Dienstverlening gericht op werk, paragraaf Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW’ers in het achtmaandenverslag.
Werkoriëntatiegesprekken
We voeren werkoriëntatiegesprekken met mensen die naar onze inschatting hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. In totaal hebben we in de eerste acht maanden van 2021 114.697 werkoriëntatiegesprekken gevoerd. Dat zijn er 22,5% minder dan in dezelfde periode in 2020. Dit komt doordat de instroom in de WW dit jaar veel lager is. We voerden 58.289 gesprekken met werkzoekenden die volgens de Werkverkenner minder dan 50% kans hebben om binnen één jaar volledig op eigen kracht werk te vinden. Dat zijn er 7% meer dan een jaar daarvoor. Dat komt vooral doordat WW’ers geplande gesprekken vrijwel niet meer afzeggen sinds we deze gesprekken vanwege de coronacrisis alleen nog telefonisch voeren. 91% van de gesprekken vond tijdig (binnen vier weken nadat het recht op uitkering is vastgesteld) plaats. De tijdigheid van de werkoriëntatiegesprekken is stabiel boven de streefwaarde van 80%.
Tabel Met WW’ers gevoerde gesprekken
Eerste acht maanden 2021 | Eerste acht maanden 2020 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 114.697 | 148.050 |
Face to face | 3.142 | 21.220 |
Telefonisch | 111.555 | 126.830 |
Monitorgesprekken | 13.080 | 17.460 |
Face to face | 184 | 1.320 |
Telefonisch | 12.896 | 16.140 |
Coachingsgesprekken | 244.842 | 172.160 |
Face to face | 5.593 | 33.685 |
Telefonisch | 239.249 | 138.475 |
Passend werkaanbod
Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben we afgesproken dat we jaarlijks een passend werkaanbod (PaWa) doen aan ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden die twaalf maanden of langer werkloos zijn en aan WW‑gerechtigden die inmiddels zes maanden werkloos zijn en op grond van hun arbeidsmarktpositie het risico lopen langdurig werkloos te blijven. Voor 2021 hebben we op ambtelijk niveau afgesproken dat dit aantal wordt verlaagd naar 4.000. Het passend werkaanbod dat we doen, gaat vergezeld van een intensieve aanpak. Daarbij bieden we de werkzoekende twee vacatures aan bij werkgevers die bereid zijn om langdurig werklozen aan te nemen, regelen we de sollicitatiegesprekken bij de werkgever en vragen we achteraf aan de werkzoekende en de werkgever hoe het gesprek is verlopen. Op deze manier willen we zoveel mogelijk WW’ers die het niet is gelukt of naar verwachting niet zal lukken om binnen een jaar werk te vinden, bemiddelen naar werk. Na zes maanden werkloosheid is alle arbeid passend, ongeacht het opleidings- of werkniveau van de werkzoekende. De werkzoekende mag een aanbod van passende arbeid niet weigeren. De adviseur werk maakt een inschatting of PaWa‑dienstverlening een extra kans kan bieden om de uitkeringsgerechtigde aan het werk te helpen. Duidelijk zichtbaar is dat de economie er niet in alle sectoren slecht voor staat. Na een wat trage start konden we in de eerste acht maanden van 2021 27% meer passende werkaanboden doen dan in dezelfde periode van 2020. Het aantal waarbij de WW‑gerechtigde door de werkgever daarna werd aangenomen, nam zelfs toe met meer dan 100%.
Tabel Passend werkaanbod (PaWa)
Eerste acht maanden 2021 | Eerste acht maanden 2020 | |
Afgerond passend werkaanbod met intensieve dienstverlening | 3.288 | 2.585 |
Klant aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 2.210 | 1.097 |
Klant aangenomen na een proefplaatsing* | 94 | 175 |
Klant niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 699 | 1.150 |
Klant heeft afgezien van uitkering | 2 | 2 |
Klant heeft zelf andere baan gevonden | 283 | 161 |
- * WW-uitkeringsgerechtigden die zijn aangenomen op een proefplaatsing worden met ingang van het viermaandenverslag 2021 apart vermeld. Voorheen werden zij meegeteld in de categorie Klant aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures.
Voor het niet aannemen van de kandidaat zijn de volgende redenen opgegeven:
-
89 keer vanwege een betere kandidaat;
-
21 keer op grond van het ontbreken van passende werkervaring en/of opleiding;
-
420 keer op grond van overige – niet verwijtbare – redenen;
-
32 keer omdat de kandidaat niet in het team zou passen;
-
137 keer op grond van (mogelijk) verwijtbaar gedrag.
Als een passend werkaanbod wegens verwijtbaar gedrag niet leidt tot werkhervatting, dan wordt de uitkering geheel of gedeeltelijk beëindigd.