Deze paragraaf van de publieke bijlagen bevat aanvullende informatie bij hoofdstuk Toekomstbestendige organisatie, paragraaf Vernieuwen en vereenvoudigen ICT‑landschap in het achtmaandenverslag.
Het ICT-landschap is essentieel voor onze dienstverlening. In 2021 werken we verder aan de noodzakelijke vereenvoudiging en vernieuwing om ook in de toekomst goede, betrouwbare en moderne dienstverlening, waarin de burger centraal staat, te kunnen blijven bieden, met meer wendbaarheid en meer ruimte voor personalisatie en maatwerk.
De capaciteit die we hebben voor het realiseren van veranderingen is schaars en moeten we verdelen over belangrijke onderwerpen, waaronder noodzakelijke vernieuwingen, werkzaamheden in het kader van de coronamaatregelen zoals de nood- en herstelmaatregelen en initiatieven die op innovatieve wijze de ICT‑dienstverlening aan burgers verbeteren. Daarnaast willen we de ondersteuning van onze medewerkers verbeteren en moeten we rekening houden met de omvangrijke opgave van wet- en regelgeving, zowel van onze eigen opdrachtgever – het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) – als van andere opdrachtgevende ministeries en de Europese Unie (EU). Bovendien verlopen reeds voorziene werkzaamheden en projecten door de huidige omstandigheden anders dan oorspronkelijk gepland.
Strategische ICT-doelstellingen
We schetsen in het UWV Informatieplan (UIP) onze ICT-doelstellingen voor de komende jaren. De belangrijkste bijbehorende resultaten die we in 2021 willen realiseren, zijn in het UIP opgenomen als veertien strategische mijlpalen. Daarover verantwoorden we ons hieronder per ICT‑doelstelling; de strategische mijlpalen zijn cursief aangegeven. De drie strategische mijlpalen voor informatiebeveiliging en privacy zijn in het achtmaandenverslag opgenomen in paragraaf Informatiebeveiliging en privacy. Daar gaan we onder het kopje Beveiliging van portalen nader in op de strategische mijlpaal Toegang voor werkgevers via eHerkenning op werk.nl, onder het kopje Verminderen risico’s Sonar op de strategische mijlpaal Urgente privacyverbetermaatregelen voor Sonar geïmplementeerd en onder het kopje Veilige uitwisseling van gegevens op de strategische mijlpaal Klanten en medewerkers kunnen gebruikmaken van passende veilige digitale communicatie in het sociaal‑medisch domein.
Betere dienstverlening via meerdere kanalen
Voor betere dienstverlening aan burgers via meerdere kanalen maken we in 2021 eenmalig inloggen op uwv.nl en werk.nl mogelijk. Mensen hoeven dan slechts één keer in te loggen om beide websites te kunnen gebruiken. Deze functionaliteit wordt later opgeleverd dan oorspronkelijk gepland; daardoor zullen bezoekers van onze websites tot de ingebruikname begin 2022 van de huidige inlogmogelijkheden gebruik moeten maken. Oorzaken zijn een technische complicatie in de gebruikte software die inmiddels door de leverancier is opgepakt en de planningsafhankelijkheid van de aanstaande migratie van applicaties van onze divisie Werkbedrijf naar het nieuwe datacenter. Ook zullen we in 2021 het publieke deel van uwv.nl vernieuwen, zodat we de website voor gebruikers kunnen personaliseren. Bezoekers krijgen dan direct voor hen relevante informatie te zien. Dat betekent voor de burger meer digitale dienstverlening op maat en beter inzicht in de gegevens die UWV over hem heeft en waarvoor UWV deze gegevens gebruikt. We starten in de tweede helft van 2021 met deze verbetering van onze dienstverlening. Daarnaast werken we aan een methodiek die uiteindelijk moet leiden tot een publieke Nederlandse standaardtaal (ontologie) voor arbeidsbemiddeling op basis van skills (vaardigheden): CompetentNL. Werkzoekenden worden hiermee op geavanceerde wijze ondersteund bij het vinden van een baan (zie ook in het achtmaandenverslag paragraaf Dienstverlening in de 35 arbeidsmarktregio’s, onder het kopje Skills steeds belangrijker). Voor deze mijlpaal komt in 2021 een conceptontologie gereed voor toetsing en verrijking door de direct betrokken partners die hiermee werkzoekenden op geavanceerde wijze kunnen ondersteunen.
We hebben ook een mijlpaal van vorig jaar gerealiseerd: in maart 2021 is voor alle WW’ers, inclusief zieke werklozen in de Ziektewet, de UWV‑app Inkomstenopgave en notificatie beschikbaar gekomen. Hiermee kunnen zij hun inkomstenopgave indienen; als de notificatie is aangezet, herinnert een berichtje de gebruiker aan het eind van de maand aan het invullen van de inkomstenopgave. Om ervoor te zorgen dat klantadviseurs van UWV Klantencontact direct alle relevante gegevens bij de hand hebben zodat ze mensen snel en adequaat kunnen helpen, is een digitaal, uniform opgebouwd overzicht met klantgegevens ontwikkeld: het Uniform klantbeeld.
Noodzakelijke vernieuwing van onze systemen
We geven in 2021 invulling aan de noodzakelijke vernieuwing van onze systemen door het platform waar onze uitkeringssystemen op draaien en waarvan de ondersteuning afloopt (OpenVMS) over te zetten naar een nieuw platform. De initiatiefase is verlengd tot eind 2021. In deze fase wordt het voorkeursscenario voor modernisering beproefd. Ook zullen we als eerste invulling van de mijlpaal eerste optimalisatie in de ICT voor de divisie Sociaal Medische Zaken de digitale gevalskaart Ziektewet opleveren.
Wendbaarder en minder complex ICT‑landschap
Om een wendbaarder en minder complex ICT‑landschap te realiseren, werken we steeds meer met gemeenschappelijke en generieke voorzieningen. Zo kunnen we op termijn sneller onze dienstverlening aanpassen aan wensen vanuit de maatschappij. We starten dit jaar met de ontwikkeling van gemeenschappelijke voorzieningen voor het ontwikkelen van software en testen. Deze voorziening zorgt voor een versnelling in het ontwikkelingsproces bij de divisies, vergroot de stabiliteit van het ontwikkelingsproces en de kwaliteit van de software. In 2021 werken we ook aan de implementatie van een generieke dienst voor elektronische afspraken. Vanaf eind 2021 kunnen we deze gebruiken voor onze sociaal‑medische dienstverlening en vanaf maart 2022 ook voor onze dienstverlening gericht op werk. Afspraken met verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en adviseurs werk kunnen vanaf dat moment digitaal worden gemaakt, waardoor de cliënt efficiënter kan worden geholpen. Met de implementatie van de generieke rapportagetool in het Ziektewet‑arboproces ronden we de transitie af naar één gemeenschappelijke rapportagetool voor onze sociaal‑medische dienstverlening. Hiermee verbeteren we de kwaliteit en de tijdigheid van rapportages. De implementatie van de rapportagefunctionaliteit voor het Ziektewet‑arboproces is succesvol afgerond. Ook maken we gebruik van generieke tooling voor digitalisering van onze juridische dienstverlening bij de werkvergunningverlening. Omdat we na herijking gaan aansluiten bij het werkproces Werken met zaken dat we bij ons bedrijfsonderdeel Bezwaar en Beroep gebruiken, is de opleveringsdatum van de gedigitaliseerde juridische dienstverlening voor de werkvergunningverlening uitgesteld tot medio 2022. Het herijkte projectplan en de bijbehorende planning voor oplevering van het nieuwe aanvraagproces WW voor de klant (zie ook in het achtmaandenverslag paragraaf Inkomenszekerheid bieden, onder het kopje Sneller duidelijkheid over WW-aanvraag) zijn vastgesteld: oplevering is gepland in het vierde kwartaal van 2021.
Nieuwe Datafabriek en meer datagedreven werken
UWV wil de komende jaren meer datagedreven werken, omdat dit voordelen oplevert voor de dienstverlening, handhaving en bedrijfsvoering. In juli 2021 is de visie op datagedreven werken opgeleverd, inclusief de bijbehorende routekaart van activiteiten voor de komende jaren, waarbij een eerste stap zal worden gezet om te komen tot een UWV‑breed analyseplatform. Dit platform is samen met het project Datafabriek, dat zorgt voor migratie van de bestaande datawarehouses naar één nieuw datawarehouse, de basis voor het datagedreven werken bij UWV. Voor de Datafabriek wordt een toekomstvast data‑integratiemagazijn ingericht en gevuld. De oplevering van het herijkte projectplan is doorgeschoven naar het vierde kwartaal van 2021. De adviezen uit de BIT‑toets worden hierin meegenomen.
In 2021 gaan we verder met het overzetten van een belangrijk deel van de applicaties en voorzieningen die bij onze huidige datacenterleverancier draaien naar onze nieuwe leverancier. UWV krijgt als mijlpaal hiermee nieuwe datacenterdienstverlening op basis van moderne technieken en afspraken, tegen lagere kosten. Zo borgen we de continuïteit van onze dienstverlening en kunnen we sneller veranderingen realiseren. De meerjarige migratie is complex en legt een groot beslag op onze verandercapaciteit. Door stapsgewijs te werken, waarbij we altijd delen van de migratie kunnen terugdraaien, ondervindt onze dienstverlening geen hinder. Op basis van een meerjarige planning zijn we in gesprek met het ministerie van SZW over wanneer we wel, geen of zeer beperkte ruimte hebben voor vernieuwing en verandering van wet- en regelgeving. We hebben het projectplan en de planning voor de migratie aangepast aan aandachtspunten rond onder andere de kosten en de waveplanning. De herijking van de planning in relatie tot alle andere ontwikkelingen is UWV‑breed opgepakt. De transitie naar nieuwe datacenterdienstverlening wordt in de herijkte planning een half jaar later dan oorspronkelijk gepland opgeleverd.
NOW
De coronacrisis betekende op het gebied van ICT een zeer snelle implementatie van de tijdelijke steunmaatregelen en het faciliteren van het werken en leren op afstand door onze medewerkers. Dat was alleen mogelijk door specialisten van UWV vrij te maken, door intensief samen te werken met onze leveranciers en door al vroeg in het proces naar ICT‑implicaties te kijken met onze opdrachtgever, het ministerie van SZW. De NOW‑regelingen zijn als tijdelijke regelingen ontworpen en lopen per oktober 2021 af. De ICT‑oplossing hiervoor is voldoende toekomstvast gemaakt om de finale afrekeningen uit te kunnen voeren op langere termijn, minimaal tot in 2023.