Bijna 1,2 miljoen mensen zijn op de een of andere manier van UWV afhankelijk omdat ze op zoek zijn naar (ander) werk, (tijdelijk) geen inkomen hebben of wachten op een sociaal‑medische beoordeling. We willen al deze mensen en ook werkgevers en onze zakelijke afnemers zo goed mogelijke dienstverlening bieden. Dat doen we steeds vaker in samenwerking met andere partijen.
We gaan onze dienstverlening verder verbeteren …
De omgeving waarin UWV opereert, verandert continu. De vragen en verwachtingen van burgers, samenleving, politiek en medewerkers veranderen. We hebben de afgelopen periode intensief nagedacht en met elkaar besproken wie we als UWV willen zijn en welke accenten we de komende jaren willen leggen. Onze ambitie hebben we vastgelegd in onze nieuwe UWV Strategie 2021–2025: Ruimte voor menselijke maat in dienstverlening. We willen onze dienstverlening verder verbeteren en verbreden, met meer aandacht voor de menselijke maat en meer focus op preventie. Daarvoor zullen we ook gebruikmaken van de extra middelen die het kabinet beschikbaar heeft gesteld naar aanleiding van het eindrapport van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag. We willen dat iedereen UWV ervaart als één geheel, als een publieke dienstverlener die oog heeft voor het individu. We zetten onze dienstverlening en onze kennis over arbeid en gezondheid in om werkloosheid en arbeidsongeschiktheid zo veel mogelijk te voorkomen. We nemen een grotere en actievere rol om samen met al onze partners te voorkomen dat mensen aan de zijlijn komen te staan.
… met meer aandacht voor menselijke maat en maatwerk …
We slagen erin burgers en werkgevers in het overgrote deel van de gevallen snel en correct te helpen. Wanneer wij onverhoopt toch een fout maken of onzorgvuldig te werk gaan, herstellen we dat. Wanneer we er niet in slagen om onze werkzaamheden binnen de geldende termijn te verrichten, zoeken we naar een passende oplossing. We willen niet dat mensen de dupe worden van ons handelen. De afgelopen periode hebben we in een aantal uitzonderlijke situaties, waarin UWV evident zelf niet adequaat heeft gehandeld, naar oplossingen gezocht waarbij we nadrukkelijk rekening houden met de belangen van gedupeerden. Zo heeft een deel van de mensen die in 2019 en 2020 zowel een WW‑uitkering als een Ziektewet- of Wazo‑uitkering ontvingen, mogelijk te veel geld ontvangen. Terugvordering zou voor hen forse financiële consequenties hebben. We hebben daarom, in overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), besloten om van terugvordering af te zien. We zijn ook gestopt met het terugvorderen van voorschotten die zijn betaald aan mensen die te lang op een WIA‑claimbeoordeling hebben moeten wachten. Mensen die de terugvordering al (deels) voldaan hebben, krijgen dat geld weer terug. Om onze beoordelingscapaciteit efficiënter te kunnen inzetten en zo ook WIA‑voorschotten in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen, maken we in onze sociaal‑medische dienstverlening de omslag naar een regiemodel. Daarmee willen we bereiken dat mensen met een WIA- of Ziektewet‑uitkering zonder vertraging de benodigde dienstverlening krijgen en er alleen een (her)beoordeling wordt ingezet als dat echt nodig is. We nemen maatwerkbeslissingen voor de WIA‑uitkeringsgerechtigden die de dupe zijn geworden van in 2018 onzorgvuldig afgehandelde herbeoordelingen en het vervolgproces. We bieden hun ondersteuning en bekijken of ze in aanmerking komen voor compensatie. Samen met het ministerie bezien we ook wat we kunnen doen in situaties waarin mensen de dupe worden van onbedoelde effecten van wetgeving. Zo hoeven Wajongers die als gevolg van de nieuwe Wet vereenvoudiging Wajong vanaf januari 2021 een te hoge uitkering kregen, niets terug te betalen.
… en meer focus op preventie
Tegen de eerdere verwachtingen in heeft de economie zich snel en krachtig hersteld; ook de vooruitzichten zijn gunstig. Het aantal WW‑uitkeringen is sinds februari onafgebroken gedaald. Mogelijk neemt het aantal faillissementen nog wel toe nu de steunmaatregelen van de overheid, zoals de NOW, worden beëindigd. We houden rekening met een lichte stijging van de werkloosheid. De afgelopen periode hebben we samen met gemeenten en sociale partners 35 regionale mobiliteitsteams ingericht die klaarstaan om mensen die hun werk (dreigen te) verliezen in een zo vroeg mogelijk stadium naar nieuw werk te helpen. Het uitblijven van de verwachte negatieve economische gevolgen van de coronacrisis maakt de regionale mobiliteitsteams niet minder nodig. Juist nu de krapte op de arbeidsmarkt weer terugkeert en er sprake is van een grote mismatch tussen vraag en aanbod in de krimp- en groeisectoren, kunnen de teams een belangrijke rol spelen bij het invullen van de personeelsvraag van werkgevers en het mogelijk maken van nieuwe (zij)instroom. De regionale mobiliteitsteams zijn laagdrempelig en dichtbij voor werkzoekenden en werkgevers. Dat sluit goed aan op de behoefte aan overheidsdienstverlening dicht bij de burger.
We houden continu aandacht voor de klanttevredenheidscijfers …
Uitkeringsgerechtigden en werkgevers blijven onze dienstverlening waarderen. We zijn trots dat, net als bij de laatste meting van 2020, uitkeringsgerechtigden ons als rapportcijfer een 7,4 toekenden en werkgevers een 7,1. Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat het hier om gemiddelde cijfers gaat en dat er ook mensen niet tevreden zijn. We voorzien ook concrete situaties waarin dat kan gebeuren. We hanteren bijvoorbeeld een zeer ruim coulancebeleid bij de terugvordering van te veel betaalde NOW‑voorschotten, maar werkgevers moeten het geld uiteindelijk wel terugbetalen. Er is kans dat ze dat UWV aanrekenen. We verwachten dat uiteindelijk circa twee derde van de werkgevers het ontvangen voorschot geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen.
… bij het realiseren van onze ambitie
We zijn ons ervan bewust dat er veel factoren zijn die grote invloed hebben op de mate waarin we onze doelen kunnen realiseren. Om onze ambitie te realiseren zullen we dan ook soms lastige keuzes moeten maken. Maar we weten tegelijkertijd dat we te allen tijde kunnen rekenen op onze medewerkers. Zij leveren enorme prestaties om onze dienstverlening niet alleen op peil te houden maar ook te verbeteren en helpen zo onze ambitie te realiseren om nog beter bij te dragen aan een samenleving waarin iedereen meedoet.
Raad van bestuur UWV
Nathalie van Berkel
Maarten Camps, voorzitter
Guus van Weelden