We verwachten van onze medewerkers dat ze klanten, relaties en collega’s met respect benaderen, openheid betrachten, hun verantwoordelijkheid nemen en hun professionaliteit blijven ontwikkelen.
Integriteit is essentieel
Integriteit is een belangrijk onderdeel van onze professionele organisatie en van ons eigen vakmanschap. In 2021 werken we aan het verhogen van de bespreekbaarheid van integriteitskwesties en het verder ontwikkelen van ons gezamenlijk moreel kompas. Dit doen we onder andere door bewustwordingsbijeenkomsten te organiseren waarin we een open dialoog stimuleren en concrete morele dilemma’s uit de dagelijkse werkpraktijk onderling bespreken. In verband met de coronamaatregelen worden deze bewustwordingsactiviteiten op een kleinere schaal en digitaal uitgevoerd. In de eerste acht maanden van 2021 zijn online 46 bewustwordingsmomenten georganiseerd, waaraan in totaal 808 medewerkers hebben deelgenomen. Daarnaast volgen nieuwe medewerkers standaard een e‑learning integriteit en managers gaan steeds vaker zelf aan de slag met hun medewerkers. We beschikken niet over alle exacte aantallen deelnemers, maar we gaan ervan uit dat we met al deze activiteiten bij elkaar opgeteld ons streven behalen dat minimaal 10% van de UWV‑collega’s in 2021 deelneemt aan een bewustwordingsmoment. Om managers verder te stimuleren op het gebied van integriteit hun verantwoordelijkheid te nemen, ontwikkelen we een nieuwe managementtraining over ethisch leiderschap. Deze training wordt aangeboden aan de managers die hebben deelgenomen aan de basismanagementtraining. Jaarlijks is dit ongeveer 10% van de managers.
We vinden een veilig en prettig arbeidsklimaat belangrijk. We hechten eraan dat medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen of grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, of die vermoedens hebben van integriteitsschendingen, dat op een laagdrempelige wijze aan de orde kunnen stellen. Daarom zijn we gestart met de werving van interne vertrouwenspersonen, betrokken medewerkers die deze rol een aantal uren per maand willen vervullen naast hun reguliere werkzaamheden. Zij krijgen een opleiding en kunnen daarna collega’s die zich tot hen wenden met raad en daad bijstaan.
In de eerste acht maanden van 2021 ontvingen we 94 meldingen van mogelijke integriteitsschendingen. In 80 gevallen ging het om een UWV‑medewerker en 14 keer waren het cliënten of derden. Niet elke melding heeft geleid tot een onderzoek. Soms werd in overleg met de melder gekozen voor een andere interventie, soms was er te weinig concrete informatie aanwezig om een onderzoek te rechtvaardigen. Ook waren er meldingen die niet bleken te gaan over een mogelijke schending van de integriteit. Deze meldingen zijn overgedragen aan bijvoorbeeld onze afdeling Klachtenservice of aan het bedrijfsonderdeel Handhaving. Er zijn 26 integriteitsonderzoeken gestart tegen UWV‑medewerkers en er zijn naar aanleiding van een integriteitsschending 14 keer arbeidsrechtelijke maatregelen getroffen, uiteenlopend van een mondelinge waarschuwing tot beëindiging van het dienstverband. Dit laatste gebeurde 2 keer. In 2021 is er 2 keer aanleiding geweest voor een strafrechtelijke aangifte tegen een voormalige UWV‑medewerker.
Blijven ontwikkelen
Om hoogwaardige dienstverlening te kunnen blijven bieden, zijn we in hoge mate afhankelijk van de kennis en expertise van onze medewerkers. Dit vraagt van onze medewerkers dat ze blijven werken aan hun vakmanschap. Vakmanschap betekent dat medewerkers hun kennis en kunde blijven ontwikkelen en effectief en klantgericht in de praktijk brengen. Ook verlangt het dat medewerkers inzicht hebben in de context van hun werk en in de reden waarom onze politieke opdrachtgevers bepaalde keuzes maken, zodat ze in staat zijn om dienstverlening op maat te verlenen.
UWV-academies
Om de verdere ontwikkeling van vakmanschap te borgen, zijn er in elk uitvoerend bedrijfsonderdeel academies opgericht. In 2021 worden deze academies verder ontwikkeld. Met de academies creëren we een permanent leerklimaat waarbij iedere uitvoerende medewerker en manager regelmatig in de schoolbanken plaatsneemt om kennis te nemen van de doorgevoerde veranderingen en de bedoeling daarachter. Kennis van de bedoeling is cruciaal voor op menselijke maat gebaseerde dienstverlening aan onze klanten. Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat er ook leertijd moet worden gevonden, zodat medewerkers gebruik kunnen maken van deze mogelijkheden. Daarnaast onderzoeken we hoe samenwerking tussen en functionele sturing van de academies goed ingericht kan worden. Een eerste stap in dit onderzoek is het in kaart brengen van de huidige activiteiten, verschillen en behoeften van de verschillende academies binnen UWV.
Uitgebreid leeraanbod
We bieden medewerkers een uitgebreid pakket aan opleidingen en trainingen (all‑you‑can‑learn). Om het opleidingsaanbod beter te laten aansluiten op de opleidingsbehoefte, zijn er in de afgelopen periode verschillende nieuwe opleidingen aan het leeraanbod toegevoegd en opleidingen waarvan geen gebruik wordt gemaakt uit het aanbod verwijderd. Daarnaast hebben we een UWV‑brede communicatiecampagne ingezet om medewerkers bewust te maken van het belang van leren en om het nieuwe opleidingsaanbod bekend te maken. Het overgrote deel van de opleidingen start in september.
Leiderschap
Medewerkers zijn gebaat bij een stimulerend, inspirerend, faciliterend en verbindend leiderschap. Daarvoor is een open houding van bestuur, management en medewerkers nodig. We zetten daarom in op talentontwikkeling en leiderschap. We leggen nu de laatste hand aan een nieuw leiderschapsprofiel. Aanvullend werken we aan een plan van aanpak voor leiderschapsontwikkeling. Daarin integreren we de al bestaande leiderschapsprogramma’s. Voor toptalent bieden we een Waarmakers‑programma aan. De eerste groep Waarmakers heeft het programma in juli afgerond. Op basis van de evaluatie is het programma voor de volgende groep Waarmakers aangepast. Om nieuwe managers die recent de organisatie zijn ingestroomd of intern de stap naar een managementpositie hebben gemaakt goed op weg te helpen binnen UWV en in hun nieuwe positie, hebben we het leertraject Baanbrekers ontwikkeld. Sinds 1 januari 2021 zijn er circa 160 nieuwe managers gestart bij UWV. Vanwege de coronamaatregelen is de eerste groep Baanbrekers later gestart dan in de eerste instantie gepland. In juni is een eerste groep van circa 60 nieuwe managers gestart; volgende groepen starten in september en oktober 2021. We evalueren de verschillende programmaonderdelen continu. Dit leidt indien nodig tot aanpassingen in het programma. Het totale leiderschapsprogramma wordt begin 2022 geëvalueerd.
Hybride werken
Het thuiswerken als gevolg van de coronapandemie heeft positieve effecten voor medewerkers, zoals meer eigen regie en handelingsruimte, betere mogelijkheden voor geconcentreerd werken en meer tijd en minder stress doordat er niet gereisd hoeft te worden. Het ziekteverzuim daalde van 5,7% per eind 2019 naar 4,5%. Om (vanuit huis) individueel of als team de eigen fysieke en mentale gezondheid en vitaliteit te versterken, faciliteren we medewerkers met onlinemogelijkheden via specifieke portals, webinars, oefeningen, achtergrondinformatie en communicatie‑uitingen. In het eerste tertaal van 2021 zijn de kaders ontwikkeld voor hoe het hybride werken er in de toekomst uit gaat zien. Vervolgens is er met de ondernemingsraad afgesproken om een proefjaar in te gaan.