UWV is een grote werkgever. Als werkgever bieden we inhoudelijk uitdagend en zeer divers werk voor verschillende disciplines. Dit jaar is UWV in de Top 100 Favoriete Werkgevers gestegen van plek 36 naar plek 27. Ook in 2021 staan we voor de opgave veel nieuwe medewerkers te werven. We hebben relatief veel oudere werknemers in dienst en daardoor te maken met een toenemend aantal pensioneringen. Daarnaast zijn er extra medewerkers op kritische functies nodig. In de eerste acht maanden van 2021 zijn 2.946 nieuwe medewerkers in dienst getreden.
In de eerste acht maanden van 2021 steeg het aantal medewerkers in dienst van UWV met 5,2% en het aantal fte’s met 5,6%. Dit geldt voor zowel tijdelijke als vaste arbeidsplaatsen. We werken met tijdelijke en flexcontracten omdat een deel van onze werkzaamheden conjunctuurgevoelig is of als opstapje naar een vast contract bij gebleken geschiktheid. Het aantal tijdelijke en vaste arbeidsplaatsen is vooral toegenomen door de komst van adviseurs en medewerkers werk, uitkeringsdeskundigen en klantadviseurs. Het aantal flexkrachten daalde met 634. Een deel van de flexcontracten is omgezet in een tijdelijk dienstverband. Dit geldt met name voor medewerkers in de functie van uitkeringsdeskundige, medewerker bezwaar en klantadviseur bij Klantencontact. In de eerste acht maanden van 2021 verliet in totaal 3,4% van onze vaste medewerkers de organisatie. Er zijn 15 medewerkers boventallig geworden. Eind augustus 2021 waren er in totaal nog 19 medewerkers boventallig.
Tabel Aantal medewerkers
Eind augustus 2021 | Eind december 2020 | |
Medewerkers in dienst | ||
Vaste medewerkers | 16.833 | 16.540 |
Tijdelijke medewerkers | 3.776 | 3.050 |
Totaal | 20.609 | 19.590 |
Fte's | 18.218 | 17.251 |
Overige medewerkers | ||
Externe medewerkers | 720 | 591 |
Flexkrachten | 1.371 | 2.005 |
Steeds meer diversiteit en inclusiviteit
UWV heeft een belangrijke maatschappelijke opdracht. We vinden het daarom essentieel dat onze organisatie een afspiegeling is van de maatschappij en ook zelf als werkgever perspectief biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Diversiteit en inclusiviteit zijn voor ons belangrijke waarden bij het in dienst nemen en houden van personeel. Begin april 2021 hebben we besloten om onze diversiteit en inclusiviteit systematisch te versterken. Dit betekent dat we in de hogere functieniveaus meer medewerkers met een cultureel diverse achtergrond willen hebben en ook meer jongere medewerkers. Daarnaast willen we meer medewerkers uit de doelgroep voor de banenafspraak in dienst nemen. Verder zetten we in op een groter aandeel vrouwen in het eerste echelon. We hebben hiervoor streefcijfers vastgesteld:
-
In 2025 bestaat 30% van het eerste echelon en 45% van het tweede, derde en vierde echelon uit vrouwen. Eind augustus 2021 was dit respectievelijk 23,7% en 45,6%.
-
In 2025 bestaat de subtop (derde en vierde echelon) voor 12,5% uit medewerkers jonger dan 35 jaar. De stand per eind augustus 2021 was 7,6%.
-
In 2025 zijn medewerkers met een cultureel diverse achtergrond met 10% vertegenwoordigd in de top, met 12,5% in de subtop en met 15% in de hele organisatie. De wijze van meting zullen we nog nader bepalen.
-
In 2021 realiseren we niet onze doelstelling om 500 duurzame arbeidsplekken te hebben gecreëerd voor mensen uit de doelgroep voor de banenafspraak. We streven dit jaar naar 460 van deze plekken. Eind augustus 2021 stond de teller op 448.
Om de ontwikkelingen op het gebied van diversiteit zichtbaar te maken, ontwikkelen we een dashboard. Verder hebben we de eerste pilotopleiding Divers werven en selecteren aangeboden aan een groep managers en hrm‑medewerkers. We evalueren deze pilot de komende maanden.