WW-gerechtigden ondersteunen we vooral digitaal. De meeste persoonlijke gesprekken verlopen nog steeds telefonisch of via beeldbellen. Sinds begin 2021 controleren we weer of wordt voldaan aan de sollicitatieplicht. Adviseurs werk die werkzoekenden uitnodigen die de Werkverkenner niet invullen, worden sinds begin dit jaar ondersteund met een digitaal overzicht van alle relevante gegevens die bij UWV over de werkzoekende bekend zijn.
Meer aanvragen Scholingsbudget WW toegekend
Zoals vermeld verdwijnen er in bepaalde sectoren en beroepen steeds meer banen, terwijl er in andere juist veel kansen liggen. We wijzen werkzoekenden dan ook actief op de mogelijkheden tot om- en bijscholing. We hebben voor alle 35 arbeidsmarktregio’s een gespecialiseerde scholingsadviseur geworven. Deze scholingsadviseurs zullen vooral fungeren als vraagbaak voor adviseurs werk over het Scholingsbudget WW. Met de extra middelen uit het Scholingsbudget WW kunnen we werkzoekenden met een WW‑uitkering een scholing laten volgen naar een kansrijk beroep. Dit budget is sinds 2018 telkens voor een jaar tijdelijk beschikbaar. De regeling is verlengd tot en met 2021. We hebben in de eerste acht maanden van 2021 relatief veel aanvragen toegekend: 3.984 tegenover 4.352 over geheel 2020. De meeste aanvragen werden gedaan voor beroepen in transport en logistiek (946), ICT‑beroepen (660) en pedagogische beroepen (478). Verder waren er ook relatief veel aanvragen voor scholing richting zorgberoepen (476) en technische en bouwberoepen (456).
Effectiviteitsonderzoek persoonlijke WW‑dienstverlening
Sinds 2017 zetten we weer meer in op persoonlijke dienstverlening voor WW‑gerechtigden. Hiervoor ontwikkelden we een nieuw dienstverleningsconcept WW. Dit heeft tot doel om de kansen van WW’ers op de arbeidsmarkt te verbeteren en de uitstroom naar werk te bevorderen. UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) willen graag weten of dit doel wordt bereikt. De minister van SZW heeft ons daarom verzocht om de (netto‑)effecten van het nieuwe dienstverleningsconcept in kaart te brengen. Dit is ook toegezegd aan de Tweede Kamer.
Het onderzoek wordt in drie delen opgeleverd:
-
Een kwalitatieve evaluatie van de effecten van en ervaringen met de persoonlijke dienstverlening.
-
Een ‘harde meting’ van de effecten op WW en werk over de relatief korte termijn van twaalf maanden.
-
Een ‘harde meting’ van de effecten op WW en werk over de langere termijn van dertig maanden. Op deze langere termijn zal ook de vraag naar de kosteneffectiviteit beantwoord worden: wegen de besparingen op de uitkeringslasten op tegen de kosten van de dienstverlening?
De eerste twee delen zijn nu afgerond. Uit deze tussenbalans blijkt dat persoonlijke WW‑dienstverlening leidt tot een hogere klanttevredenheid. Het heeft ook een positieve invloed op kennis, houding en gedrag bij het zoeken naar werk. Persoonlijke dienstverlening aan WW‑gerechtigden, in de vorm van een gesprek en eventuele aanvullende dienstverlening, verhoogt bovendien de kans op werk en vermindert het beroep op de WW twaalf maanden na de instroom in de WW met 2 procentpunt. De eindbalans zal begin 2022 worden opgemaakt, wanneer ook de langetermijneffecten in beeld zijn gebracht.
Meer WW’ers uitgestroomd naar werk
In de eerste acht maanden van 2021 stroomden 142.100 WW‑gerechtigden uit naar werk (eerste acht maanden van 2020: 114.300). Daarnaast waren er eind augustus 2021 56.300 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind augustus 2020: 61.000).