Voorwoord
2020 was een ongekend jaar, de coronacrisis heeft iedereen en alles geraakt. Het is ook een jaar waar UWV met trots en tevredenheid op terugkijkt. Meer dan ooit hebben we laten zien wat UWV kan en hoe professioneel en betrokken onze medewerkers zijn.
Infographic
Kerncijfers
UWV maakt ieder jaar met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afspraken over de gewenste prestaties. We willen aan deze normen voldoen en waar mogelijk beter presteren.
Focus in 2020: de gevolgen van de coronacrisis
In maart 2020 veranderden de omstandigheden ingrijpend door het uitbreken van het COVID‑19‑virus (verder aangeduid als corona).
Dienstverlening gericht op werk
Werkzoekenden en werkgevers ondersteunen bij het vinden van werk en personeel is een kerntaak van UWV. We geloven dat mensen op hun best zijn als ze met werk kunnen deelnemen aan de samenleving.
Dienstverlening in de arbeidsmarktregio’s
De coronacrisis heeft in 2020 grote impact gehad op de economie en arbeidsmarkt. Sommige sectoren vielen stil, in andere sectoren nam het werk toe. Ondanks de steunmaatregelen van het kabinet verloren mensen hun werk.
Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor WW’ers
Ondanks de coronacrisis hebben we de WW‑dienstverlening op peil kunnen houden en goed contact kunnen houden met WW‑gerechtigden. Dat zien we ook terug in de klanttevredenheid: die is licht gestegen van 8,0 naar 8,1.
Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor mensen met een arbeidsbeperking
Ook tijdens de coronacrisis hebben we ons in 2020 ingezet om de dienstverlening aan mensen met een arbeidsbeperking te verbeteren.
Voorzieningen en re-integratiediensten
We willen bevorderen dat mensen met een beperking zo veel mogelijk weer aan het werk gaan. Omdat ze vaak een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, kopen we re‑integratiediensten en scholing in om hen werkfit te maken en naar werk te begeleiden.
Arbeidsjuridische dienstverlening
UWV verzorgt ook arbeidsjuridische dienstverlening.