De coronacrisis betekende op het gebied van ICT een zeer snelle implementatie van de tijdelijke steunmaatregelen en het faciliteren van het werken en leren op afstand door onze medewerkers. Dat was alleen mogelijk door specialisten van UWV vrij te maken, door intensief samen te werken met onze leveranciers en door al vroeg in het proces naar informatievoorzienings (IV)‑implicaties te kijken met onze opdrachtgever, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De NOW‑regelingen zijn als tijdelijke regelingen ontworpen. De ICT‑oplossing hiervoor wordt voldoende toekomstvast gemaakt om de finale afrekeningen uit te kunnen voeren op langere termijn, minimaal tot in 2023.
Het is onze ICT‑afdeling gelukt om binnen twee weken thuiswerken mogelijk te maken voor vrijwel al onze medewerkers. Intussen liep de reguliere ICT‑dienstverlening aan de organisatie voor het overgrote deel door. De impact die het thuiswerken op de infrastructuur heeft, is een continu punt van aandacht voor ons en onze leveranciers. Nieuwe technologie is versneld ingezet. Ondersteuning voor leren op afstand is extra urgent geworden omdat UWV veel nieuwe medewerkers heeft aangetrokken die nodig zijn voor de uitvoering van de steunregelingen en het toenemend aantal uitkeringen. Ondanks het geschetste extra werk en de omslag naar thuiswerken hebben we de uitvoering van de in 2020 geplande ICT‑projecten kunnen voortzetten.
Naar een wendbare, effectieve en efficiënte IV‑organisatie
Begin 2019 hebben de raad van bestuur en de ondernemingsraad van UWV afgesproken om vanaf juni 2019 in een praktijkjaar verder vorm te geven aan de organisatieveranderingen en de werkwijze die samen als oogmerk hebben de organisatie wendbaarder te maken en de kwaliteit te verhogen. In de eerste helft van 2020 hebben we dit praktijkjaar afgerond. De voorgestelde organisatieveranderingen en nieuwe werkwijzen zijn beproefd en afgestemd met de medezeggenschap. De adviesaanvragen voor de beoogde formalisering van de inrichting voor de decentrale IV‑offices, de centrale CIO‑office en de IV‑ketens zijn in augustus vastgesteld door de raad van bestuur en ingediend bij de ondernemingsraad. In de tweede helft van 2020 is het beoogde besturingsmodel beproefd en zijn we gestart met de inrichting van de beleidsmatige IV‑processen.
Keuzes blijven nodig
De extra werkzaamheden voor de tijdelijke regelingen, de noodzakelijke modernisering van het ICT‑landschap en de gewenste verbetering van de dienstverlening zorgen ervoor dat het maken van keuzes onverminderd belangrijk blijft. We zorgen dat onze dienstverlening betrouwbaar en stabiel blijft, ook op de lange termijn. Daarnaast blijven informatiebeveiliging en waarborging van de privacy de komende jaren onze aandacht vragen. De maakbaarheid van de totale omvang van de benodigde ICT‑vernieuwingen is essentieel. Met het ministerie van SZW hebben we afspraken gemaakt over extra, specifieke financiering die ons helpt om onze ICT‑systemen te vernieuwen en om onze dienstverlening voor burgers en werkgevers, en de ondersteuning van onze medewerkers te innoveren. Ook hebben we afgesproken om onze inzet voor enkele beleidsopdrachten zoals de implementatie van de nieuwe definitie voor inkomstenverhoudingen verspreid in de tijd en daarmee op de iets langere termijn te plannen.
UWV Informatieplan
We gebruiken het meerjarig UWV Informatieplan (UIP) sinds 2016 om onze IV‑strategie te beschrijven. Het UIP wordt jaarlijks geactualiseerd. In het UIP hebben we voor 2020 negen strategische doelstellingen gedefinieerd. Hiervan hebben we er, ondanks de overstap naar thuiswerken en alle extra werkzaamheden, vijf gerealiseerd. Drie strategische doelstellingen zullen in de eerste helft van 2021 worden behaald. Voor één doelstelling is een herbezinningsperiode afgesproken; wanneer die doelstelling wordt gerealiseerd is nog niet bekend. Daarnaast rapporteren we over de voortgang van twaalf strategische doelstellingen uit vorige jaren, waarvan we er negen hebben behaald in 2020. De strategische doelstellingen zijn in de paragrafen hierna gecursiveerd aangegeven. In dit verslag lichten we, aan de hand van de vier UIP‑categorieën, kort toe welke resultaten zijn bereikt.
UIP-categorie 1 – Stabiliteit, continuïteit en informatiebeveiliging
De continuïteit van onze dienstverlening is afhankelijk van de stabiliteit en betrouwbaarheid van ons ICT‑landschap. We maken de huidige applicaties in dit landschap op korte termijn robuuster en stabieler en nemen maatregelen om de informatiebeveiliging naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast werken we aan verdere ontkoppeling van het applicatielandschap en de infrastructuur, zodat onderlinge afhankelijkheden afnemen.
Strategische doelstellingen
In 2020 hebben we gewerkt aan fase drie en vier van project Datafabriek. Doel van het project is een nieuwe datawarehouseomgeving te realiseren voor opslag, beheer en levering van gegevens voor eigen gebruik en gebruik door derde partijen zoals de SVB en het CBS. De derde fase van het project, de strategische doelstelling uit 2019, Datafabriek: basis op orde, bestaat uit verwerving van tooling en de installatie hiervan. Dit is in 2020 gerealiseerd. In de vierde fase van het project realiseren we de strategische doelstelling voor 2020, beschikbaarstelling van de eerste set informatieproducten. Dit doen we in 2021. In oktober heeft het Bureau ICT‑Toetsing (BIT) advies over de vierde fase uitgebracht. Om de beheersing te verbeteren zijn we gestart met de inrichting van kortcyclische deelprojecten en de herijking van het projectplan. De voortgang wordt intensief gemonitord.
De UWV Persoonsadministratie (UPA) is het centrale adressensysteem van UWV waaruit de adressen uit de Basisregistratie Personen beschikbaar worden gesteld aan uitvoerende processen. We maken UPA gereed voor rechtstreekse aansluiting op de materiesystemen die gebruikmaken van de adressen. Hierdoor borgen we deze werkwijze doelmatig en kunnen we aanvullende administraties opruimen. In dit proces zijn we een aantal uitdagingen tegengekomen die inherent zijn aan de functie van UPA als centrale registratie en aan de dynamiek van de uitvoeringsprocessen met materiesystemen. We willen vasthouden aan de strategische doelstelling en de beoogde positionering van de UPA en onderzoeken welke keuzes we centraal of in de materiesystemen kunnen maken. Deze strategische doelstelling hebben we daarom niet, zoals beoogd, in 2020 kunnen afronden.
De druk op en aandacht voor informatiebeveiliging en privacy (IB&P) en in het bijzonder ook de governance neemt toe binnen UWV, mede vanwege de externe ontwikkelingen, de grootte van onze organisatie en de aard van onze wettelijke taken. In 2020 is op basis van een risicogestuurde aanpak gewerkt aan nakoming van de Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst (BIR) en de opvolger daarvan, de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), en het Beleidskader Privacy. Hiervoor zijn onder andere de meest risicovolle applicaties op forensische logging en monitoring aangesloten. Verder is bij de centrale ICT‑organisatie het Information Security Management System (ISMS) ingericht voor governance in het IB&P‑domein. Bij de divisie Klant & Service is ISMS ingericht voor governance op Logius‑middelen en SUWI‑maatregelen. Tot slot is implementatie van op de BIR gebaseerd cryptografiebeleid en toepassing van het Secure Software Development‑framework gerealiseerd. De doelstelling is hiermee behaald in 2020. Zie ook paragraaf Informatiebeveiliging en privacy, onder het kopje Baseline Informatiebeveiliging Overheid.
We hebben in 2020 ook aan een strategische doelstelling uit 2019 gewerkt: de up‑to‑date beveiliging van kritische data‑analyseomgevingen volgens de AVG. De technische implementatie is voor een deel van deze omgevingen uitgevoerd (voor gegevens die we bij onze dienstverlening gebruiken). In 2020 zijn de maatregelen opgeleverd die niet van het project Datafabriek afhankelijk zijn. Volgens een grove inschatting worden de maatregelen die samenhangen met project Datafabriek opgeleverd in 2023.
Groot onderhoud
In het kader van het programma Groot onderhoud wordt het applicatielandschap voorzien van geactualiseerde softwareversies voor infrastructuur en middleware, zodat bedrijfsapplicaties veilig en stabiel blijven. Via het ingerichte geautomatiseerde beheer kan het grootste deel van de applicatieaanpassingen eenvoudig in productie worden genomen.
Enkele belangrijke trajecten die in 2020 zijn afgerond, zijn het groot onderhoud van Sonar (dat overigens losstaat van de IB&P‑maatregelen die voor dit systeem worden ingezet), van applicaties voor de uitkeringsverstrekking en voor online communicatie, van het elektronisch archief en van de applicatie voor de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocessen. Het groot onderhoud van de infrastructuur voor de betalingsstraten (MIMAS‑cluster) is begin 2020 gestart. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de divisie Uitkeren omdat naast groot onderhoud gelijktijdig functionele en technische veranderingen binnen dit systeemcomplex plaatsvinden.
De initiatiefase van groot onderhoud aan werk.nl is eind 2020 van start gegaan en loopt door in 2021. Groot onderhoud aan deze omgeving zal in het nieuwe datacenter worden uitgevoerd. Daarnaast is gestart met de impactanalyse voor groot onderhoud van de operationele datastore voor onder andere gegevens van personen, werkgevers en arbeidsverhoudingen (ODS) en van het werkvoorraad- en signaleringssysteem voor uitkeringsprocessen.
Softwareontwikkeling en testen
We hebben in de eerste maanden van 2020 een visie op softwareontwikkeling en testen opgesteld en gepresenteerd in de architectuurboard, het inhoudelijke UWV‑brede gremium voor ICT‑architectuur. Volgens deze visie wordt decentrale ontwikkeling gefaciliteerd door een centraal beheerde, gestandaardiseerde ontwikkel-, test- en acceptatieomgeving. Daarin wordt gestuurd op hergebruik, standaardisatie, kwaliteitsbewaking, automatisering van opleveringen en testen. In het derde kwartaal heeft de IV‑Board de visie goedgekeurd. De businesscase die deze visie ondersteunt is ook besproken in de IV‑Board en wordt verder aangescherpt.
UIP-categorie 2 – Wet- en regelgevingtrajecten
We maken goede afspraken met het ministerie van SZW om, waar mogelijk, de in het regeerakkoord vastgelegde ambities te kunnen realiseren en tegelijkertijd onze dienstverlening toekomstbestendig te maken. Door vroeg in beleidstrajecten af te stemmen over de relatie met ICT bevorderen we enerzijds dat ICT optimaal bijdraagt aan het realiseren van de beleidsdoelstelling en anderzijds dat de ontwikkelingen in lijn zijn met de modernisering van ons applicatielandschap of die zelfs versterken. In hoofdstuk Nieuw beleid rapporteren we over onze inspanningen om nieuwe of veranderde wet- en regelgeving te implementeren. Vrijwel al deze trajecten leggen ook beslag op de beschikbare ICT‑verandercapaciteit van UWV.
Voor de implementatie van het werkproces voor incasso via deurwaarders in opdracht van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) hebben we de onvoorziene hindernissen opgelost die we in 2019 constateerden in de keten van het berichtenverkeer en geautomatiseerde gegevensuitwisseling. In juli is de aansluiting op de incassodienstverlening gerealiseerd; er zijn vervolgens zaken op geautomatiseerde wijze overgedragen. Voor gebruikers binnen en buiten UWV zijn de gevolgen beperkt gebleven. Zij hebben langer gebruikgemaakt van de huidige werkwijze.
UWV is verplicht om aan te sluiten op het nieuwe Europese systeem voor de elektronische uitwisseling van socialezekerheidsinformatie (EESSI). De Europese Commissie levert dit systeem. Het doel is om de papieren communicatie tussen Europese socialezekerheidsorganen te vervangen door elektronische, volledig gestandaardiseerde berichtenuitwisseling. We werken aan een goed functionerende verbinding tussen UWV en het nationaal access point in Nederland. Een deel van de onvolkomenheden in de Europese gebruikersapplicatie voor EESSI is in de Europese releases van november 2019 en december 2020 verbeterd. Deze releases lossen een deel, maar zeker niet alle onvolkomenheden op. UWV is op 7 december 2020 met een eerste proces voor de WW live gegaan en de eerste berichten met het buitenland zijn reeds uitgewisseld.
In augustus 2020 is een application programming interface (API) voor vacatures opgeleverd waarmee leden en partners van het Nederlandse EURES‑netwerk hun vacatures sinds eind 2020 via werk.nl kunnen doorleiden naar het EURES‑portaal. EURES is het Europese netwerk van arbeidsvoorzieningsorganisaties. Het Nationaal Coördinatiebureau (NCO) EURES Nederland is beheerder van het Nederlandse EURES‑netwerk. Het toelatingsportaal voor potentiële leden en partners is bijgewerkt en in de periode van 1 mei tot 1 juli 2020 opengesteld voor de aanmelding van nieuwe leden en partners. Leden van het netwerk delen actief cv's en vacatures, bieden algemene informatie én maatwerkadvies. Partners van ons netwerk kunnen minstens een van deze diensten leveren. In 2020 zijn er geen aanvragen gedaan. Het EURES‑netwerk Nederland telt sinds 1 september 2020 zes leden. In juni is de Nederlandse bijdrage aan het Performance Measurement System (PMS) voor het eerste halfjaar van 2020 tijdig opgeleverd op Europees niveau. Verder is meegewerkt aan het ex‑postevaluatieonderzoek en kennissessies voor de uitbreiding van het netwerk van de Europese Commissie.
Per januari 2021 geldt de wettelijke verplichting om gebruik te maken van het Handelsregister (HR) van de Kamer van Koophandel (KvK) als basisregistratie. We hebben de aansluiting op het Handelsregister in gang gezet. Daarnaast zijn de procedures voor de aansluiting op de KvK‑dataservice gestart. Door de prioritering van expertise voor de NOW‑regelingen, door de migratie naar het nieuwe datacenter en beperkt oponthoud bij de Kamer van Koophandel zullen we bij oplevering in 2021 volledig voldoen aan de wettelijke verplichting uit de Handelsregisterwet. Op de bedrijfsvoering heeft dit geen impact: we beschikken reeds over de juiste gegevens.
UIP-categorie 3 – Vereenvoudiging en vernieuwing ICT‑landschap
We hebben ons de afgelopen jaren meer gericht op vereenvoudiging en vernieuwing van het ICT‑landschap. We vernieuwen ons ICT‑landschap continu met vaak langlopende trajecten om het geleidelijk wendbaarder te maken en de verdergaande digitalisering te ondersteunen, zodat we ook in de toekomst betrouwbare dienstverlening kunnen bieden.
Strategische doelstellingen
Ondanks de extra tijd die nodig was om de voorwaarden voor de transitie van applicaties af te ronden, is de doelstelling basisinfrastructuur voor nieuw datacenter ingericht en waves 1 en 2 van de transitie afgerond grotendeels gerealiseerd in 2020. Als gevolg van de thuiswerkmaatregelen vanwege de coronacrisis hebben we de migratie van de eerste applicaties (wave 1) opnieuw ingepland. Eind juli is voldaan aan de voorwaarden voor de migratie. Het fysieke datacenter, de netwerkverbinding tussen UWV en het datacenter en randvoorwaardelijke voorzieningen als informatiebeveiliging, geautomatiseerde monitorvoorzieningen en datatransferservices zijn opgeleverd. De vijftien applicaties uit wave 2 zijn succesvol gemigreerd. Enkele applicaties uit de oorspronkelijk geplande wave 1 zijn meegenomen in deze wave 2. De overige applicaties uit wave 1 worden verdeeld over de opvolgende waves. Hiermee blijft de oorspronkelijke planning voor de overige waves grotendeels gelijk. Om het risico op uitloop op de planning voor de totale transitie in drie jaar te verminderen wordt intensief met de leverancier overlegd en samengewerkt.
Door technische vraagstukken is de landelijke implementatie van de e‑afspraak bij de divisie Sociaal Medische Zaken (SMZ) verplaatst van 2019 naar 2020. De eerste maanden van het jaar hebben we de eerder geconstateerde performancehaperingen opgelost en de koppeling met het facilitymanagementinformatiesysteem gerealiseerd. Het herijkte projectplan is in juli door de raad van bestuur goedgekeurd; de uitrol op de kantoren is in december 2020 gerealiseerd en daarmee ook de strategische doelstelling.
Voor realisatie van de strategische doelstelling Basis klantbeeld burger beschikbaar voor Klantencontactcentrum (KCC) is de klantbeeldapplicatie ontwikkeld. Hiermee krijgen medewerkers van ons Klantencontactcentrum in één overzicht de meest essentiële klantgegevens te zien. Daarnaast hebben we gewerkt aan de servicekoppelingen van deze applicatie, zodat het primaire proces op termijn gebruik kan maken van eenduidige klantinformatie. De oplevering van Basis klantbeeld burger voor ons Klantencontactcentrum verschuift van december 2020 naar het tweede kwartaal 2021 omdat tijdens de testfase een privacykwestie aan het licht kwam. Realisatie van de strategische doelstelling zal ook in 2021 plaatsvinden.
Voor operationele procesbesturing en casemanagement (OPB&CM) en voor business rules management (BRM) is de benodigde tooling verworven. OPB en BRM zijn geïnstalleerd en het project is gedechargeerd. De doelstelling Ondersteuning ingericht voor gebruik van generieke IV‑tooling voor business rules management en operationele procesbesturing door divisies is gehaald.
Een aantal applicaties draait op het platform OpenVMS. Omdat de ondersteuning hiervan op termijn zal stoppen, zijn we een vooronderzoek OpenVMS gestart om een alternatief voor dit platform te vinden. Binnen dit vooronderzoek is een marktonderzoek naar alternatieven voor OpenVMS uitgevoerd, zijn diverse scenario’s opgesteld en zijn besliscriteria vastgesteld om een keuze uit de scenario’s te kunnen maken. Op basis daarvan is gekozen voor een scenario met een technische conversie van de applicaties. De eerste stap wordt een proof of concept met beperkte scope. De strategische doelstelling vooronderzoek OpenVMS is hiermee gerealiseerd.
Ook op het gebied van vereenvoudiging en vernieuwing hebben we in 2020 gewerkt aan de realisatie van doelstellingen uit voorgaande jaren. De nieuwe WW‑klantapplicatie maakt het mogelijk om met bedrijfsregels (afspraken over het vertalen van beleid naar uitvoerbare technische regels) mensen die een WW‑uitkering aanvragen gerichter te bevragen. Daardoor kan het aanvraagproces klantvriendelijk, efficiënter en sneller verlopen. Oplevering wordt verwacht in het derde kwartaal van 2021 in plaats van in 2019, zoals oorspronkelijk gepland, Het project heeft meebewogen met veranderde eisen aan de digitale overheid voor nieuw adressenbeleid en toegankelijkheidseisen. Gaandeweg is een meer realistisch beeld van de realisatiesnelheid verkregen; de planning is op basis hiervan herijkt. Vanwege de budgetomvang is in juni een BIT‑toets gestart.
De toekomstvisie en strategie voor de transitie van de applicatielandschappen voor de divisies Werkbedrijf en Sociaal Medische Zaken zijn vastgesteld. De visie en de strategie van de divisie Werkbedrijf krijgen vorm in het inmiddels gestarte programma WORKit. In de laatste week van juni 2020 is met interviews een gateway review op dit programma uitgevoerd. De aanbevelingen met de hoogste prioriteit zijn verder uitgewerkt. De visie en de strategie van de divisie Sociaal Medische Zaken zijn in januari 2020 vastgesteld. Er zijn drie vooronderzoeken uitgevoerd die bijdragen aan het fundament van de doelarchitectuur van deze divisie.
Voor de ondersteuning van medewerkers die met grote dossiers werken hebben we een e‑dossierfunctionaliteit ontwikkeld. De eerste toepassingen van deze functionaliteit zijn voorzien bij de directoraten Bezwaar en Beroep (B&B) en Handhaving (DHH). De uitrol op drie proefkantoren is succesvol afgerond. De uitrol over alle kantoren hebben we in verband met de coronamaatregelen uitgesteld. De e‑dossierfunctionaliteit is in december in gebruik genomen, als eerste bij beide genoemde directoraten. Hiermee zijn deze strategische doelstellingen gerealiseerd.
De implementatie van het nieuwe ICT‑middel voor inputmanagement – voor verwerking en verdeling van alle binnenkomende post en berichten – is begin 2020 gestart met de Ziektewet‑verwerkingsstroom en functioneert goed. De overige verwerkingsstromen en applicaties zijn in het vierde kwartaal in gebruik genomen. Er was enige vertraging door onder andere de NOW‑regelingen. Tot de volledige oplevering is de huidige oplossing gebruikt voor de documentstromen die nog niet waren gemigreerd. Hierdoor is de dagelijkse post steeds volgens afspraak verwerkt. De realisatie van deze strategische doelstelling betekent dat we een efficiëntieslag in documentverwerking hebben bereikt na een lang proces waarin enkele keren een herstart noodzakelijk bleek. Borging van de leerpunten uit dit traject krijgt nadrukkelijk onze aandacht.
Innovatie
Innovatie was in 2020 een belangrijk aandachtspunt. We hebben samen met het ministerie van SZW en de SVB in het najaar online bijeenkomsten georganiseerd waar we samenwerken, experimenteren en leren van innovatieve ontwikkelingen. Die brengen we vervolgens onder de aandacht van beleidsmakers en managers in de drie organisaties. Bij de vervanging en modernisering van onze ICT sluiten we aan bij (rijks)brede voorzieningen of reeds beproefde en bewezen ontwikkelingen en technologieën in de markt. We experimenteren voorzichtig met innovatieve oplossingen, maar die moeten altijd bijdragen aan het bereiken van onze organisatiedoelen. Daarbij hebben we afgelopen jaar ons proces voor de UWV‑innovatiefunnel (de stappen van het signaleren van technologische trends tot en met het beproeven van een oplossing) aangescherpt. Voor 2020 lag de focus op divisieoverstijgende thema’s. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van klantreizen om pijnpunten en oplossingsrichtingen te identificeren die tot nieuwe innovaties kunnen leiden in de digitale dienstverlening. Recent afgeronde proof of concepts zijn robotic process automation in de boekhouding, waarbij repeterende activiteiten in de verwerking van journaalladers zijn nagebootst, en de inzet van virtuele assistenten om klanten digitaal te begeleiden.
Leveranciers
We versterken onze regiefunctie verder door in te zetten op strategisch leveranciersmanagement en kennisopbouw over applicatieontwikkeling. Er is in 2019 een standaardinkoopmodel opgeleverd voor aanbesteding van applicatiemanagement. Dit is direct toegepast bij de niet‑openbare Europese aanbesteding voor het polisdomein (gegevens loonaangifte) en het domein van documentaire informatievoorziening (DIV). De Europese applicatieaanbesteding voor documentaire informatievoorziening is gepubliceerd.
UIP-categorie 4 – Functionele doorontwikkeling en batentrajecten
Eind augustus heeft een kleine groep gebruikers met een WW‑uitkering of een Ziektewet‑uitkering vanuit de WW de inkomstenopgave succesvol ingediend via de nieuwe app‑functionaliteit. Tijdens deze soft launch zijn performance issues aan het licht gekomen en bleken aanpassingen nodig vanwege wijzigingen in het iOS‑besturingssysteem. Nadat deze knelpunten zijn opgelost kan de nieuwe functionaliteit in gebruik worden genomen voor de gehele doelroep. De doelstelling UWV‑app met een eerste set diensten gereed wordt in 2021 gerealiseerd.
Alle Werkmapdiensten brengen we onder bij Mijn UWV op uwv.nl. Dit zijn diensten waarmee klanten kunnen voldoen aan de bij hun uitkering behorende verplichtingen. De diensten rond het vinden van werk blijven op werk.nl. In de eerste maanden van het jaar zijn diverse testen op de nieuwe afbakening van Werkmapdiensten uitgevoerd, waaronder ook een gebruikersacceptatietest. De nieuwe afbakening van Werkmapdiensten is opgeleverd voor de gehele doelgroep na een soft launch voor een beperkte doelgroep. Hiermee is de strategische doelstelling behaald.
Eind 2020 is UWV‑breed een functionaliteit in gebruik genomen om e‑mails en bestanden veilig uit te wisselen met klanten, werkgevers en andere externe partijen. Hiermee worden e‑mailberichten met gevoelige inhoud, zoals persoonsgegevens, medische informatie, contractinformatie of andere informatie versleuteld. Daarnaast wordt er ook een ontvangerscontrole ingesteld en wordt voorkomen dat informatie met gevoelige inhoud naar de verkeerde personen wordt gestuurd.