We geven breed invulling aan het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Dit doen we vanuit onze rol van dienstverlener, werkgever en opdrachtgever. Ons mvo‑beleid is verbonden aan de Sustainable Development Goals, de zeventien wereldwijde duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Deze doelen moeten een einde aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering dichterbij brengen. 193 landen, waaronder Nederland, hebben zich hieraan verbonden. UWV geeft hieraan invulling aan de hand van de drie mvo‑pijlers mens, milieu en maatschappij.
Vanuit onze maatschappelijke rol en vanuit werkgeversperspectief willen we een afspiegeling vormen van de samenleving. We blijven ons daarom inzetten voor een groter aandeel vrouwen en collega’s met een migratieachtergrond in het midden- en topmanagement en voor duurzame inclusieve arbeidsplaatsen in het kader van de banenafspraak. Een ander belangrijk onderdeel van ons mvo‑beleid is de doelstelling om uiterlijk in 2030 tot een klimaatneutrale bedrijfsvoering te komen, althans voor de aspecten waarop we zelf directe invloed hebben. Parallel aan klimaatneutraliteit focussen we steeds meer op de principes van de circulaire economie en zetten we in op maximalisering van de levensduur en het hergebruik van producten en grondstoffen.
Mens
Fitte en vitale medewerkers zijn in deze tijd belangrijker dan ooit voor het realiseren van onze doelstellingen. We ondersteunen onze medewerkers bij hun gezonde voornemens met vitaliteitstips en webinars en dagen hen uit om gezond te leven. Ook bieden we hun de mogelijkheid om zich te laten adviseren over bijvoorbeeld de inrichting van hun thuiswerkplek. Daarnaast focussen we ons op werkgeluk. Onderzoek heeft aangetoond dat participeren door middel van werk bijdraagt aan het ervaren van levensgeluk. Maar dan is het belangrijk dat mensen zich ook goed voelen in hun rol als werknemer. Om de bewustwording daarvan te vergroten en om de waarde ervan te onderkennen, organiseert onze Denktank Werkgeluk sinds een aantal jaren de Week van Werkgeluk. In september vond hiervan de derde editie plaats, met in totaal 20 workshops en 294 deelnemers. De Week van Werkgeluk was in 2020 extra relevant, nu het merendeel van de medewerkers vanuit huis werkt.
Actuele maatschappelijke ontwikkelingen wakkeren de dialoog over gelijkheid, diversiteit en inclusiviteit bij UWV aan. We geven daaraan gehoor en ondernemen verschillende activiteiten om een omgeving te creëren waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Zo organiseerden we op 1 oktober 2020 in het kader van Diversity Day 90 online DiversiDates waarbij 150 UWV’ers elkaar ontmoetten. Verder ging ook dit jaar weer het UWV‑brede traineeship van start – voor meer informatie hierover zie paragraaf Hrm‑beleid, onder het kopje Diversiteit en inclusiviteit. De belangstelling voor de vijf personeelsnetwerken die UWV al enkele jaren kent neemt toe. Deze netwerken geven ieder op eigen wijze invulling aan de begrippen diversiteit en inclusiviteit. Het gaat om Roze werkt, Jong@UWV, VROUW@UWV, het ouderennetwerk PROUD@UWV en het multiculturele netwerk LEF. In totaal waren eind 2020 7.200 medewerkers lid van een netwerk – 14% meer dan eind 2019. Parallel aan de personeelsnetwerken werkt UWV momenteel aan een voorstel voor een diversiteitscoalitie, waarbij management en netwerken gaan samenwerken om diversiteit en inclusiviteit binnen de organisatie te versterken.
Met het project Banenafspraak zetten we in op het creëren van duurzame inclusieve arbeidsplaatsen. Doelstelling was om in de periode 2017–2020 in totaal 500 structurele arbeidsplaatsen te realiseren. In 2020 moest nog 30% van de doelstelling worden gerealiseerd, maar dat hebben we niet gehaald. Per 1 januari 2021 hadden we 417 van deze arbeidsplekken gerealiseerd. We doen ons best om onze doelstelling van 500 arbeidsplaatsen in 2021 alsnog te realiseren.
We willen sociale waarde voor de samenleving creëren. We zetten ons actief in om de arbeidskansen te vergroten van groepen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Sinds 2019 doen we dat op gestructureerde wijze door bij alle aanbestedingen boven € 214.000 (dit zijn altijd Europese aanbestedingen) ten minste 5% van de geraamde contractwaarde in te zetten voor social return. Samen met leveranciers geven we hier invulling aan door middel van de zogenaamde bouwblokkenmethode. Deze transparante waardebepaling maakt het voor leveranciers mogelijk om social return op meerdere manieren in te vullen, bijvoorbeeld door zelf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen, bestellingen te plaatsen bij sociale ondernemingen, of maatschappelijke organisaties te ondersteunen met specifieke kennis of faciliteiten. Sinds de start in 2019 zijn 18 nieuwe contracten afgesloten waarop social return van toepassing is – hiervan zijn er 8 afgesloten in 2020. De betrokken leveranciers hebben zich daarbij verplicht om over de gehele contractperiode in totaal € 2,9 miljoen te besteden aan social return. 7 contracten zijn inmiddels gestart, de overige 11 starten in de loop van dit jaar. Tot en met juni 2020 is € 177.000 aan social return gerealiseerd – dit is bijna 75% van de doelstelling voor 2020 (op de reeds gestarte contracten van € 237.000). Omdat 11 van de afgesloten contracten nog moeten starten, verwachten we dat deze bedragen de komende maanden zullen oplopen. Wel is het vanwege de beperkende coronamaatregelen voor een aantal leveranciers moeilijker geworden om invulling te geven aan hun socialreturnverplichting. De jaarcijfers over 2020 zijn pas bekend in de loop van maart 2021, deze nemen we op in het viermaandenverslag 2021.
Milieu
Het is onze ambitie om in 2030 een klimaatneutrale organisatie te zijn op aspecten die goed beïnvloedbaar zijn, zoals vervoer en energie. In de roadmap klimaatneutraliteit 2030 zijn verschillende maatregelen opgenomen die moeten leiden tot een verdere verduurzaming van huisvesting en zakelijk verkeer (dienstreizen en vliegreizen). Ten opzichte van het nulpunt (2017) hebben we tot nu toe een reductie van 57% in onze CO2‑uitstoot gerealiseerd. De forse daling in CO2‑uitstoot is voornamelijk te danken aan inkoop van 100% groene elektriciteit van Nederlandse oorsprong (elektriciteit) en groen gas (brandstof & warmte) voor de panden waar UWV hoofdhuurder is. Daarnaast wordt een stuk grijs gas gecompenseerd waar UWV medehuurder is. Een inventarisatie van het energieverbruik laat zien dat we ook in deze panden voor een groot deel gebruikmaken van groene energie (elektriciteit en brandstof en warmte).
In 2020 hebben we besloten om in een periode van vier jaar over te gaan van auto’s op fossiele brandstof naar emissievrije elektrische auto’s. Dat betekent dat er voorlopig nog een zekere mate van keuzevrijheid is, maar dat de keuze voor elektrische auto’s aantrekkelijk(er) wordt gemaakt. Doelstelling is om uiterlijk in 2028 een volledig emissievrij wagenpark te hebben. Al vele jaren zetten we in op het terugdringen van (onnodige) verkeersbewegingen. Zo stimuleren we onze medewerkers met het openbaar vervoer te reizen, stellen we bedrijfsfietsen en/of e‑bikes beschikbaar en kennen we een goede fietsregeling. In 2020 hebben we ook speciale beleidsrichtlijnen opgesteld voor de vermindering van het aantal zakelijke vliegreizen door medewerkers. Doel is dat de organisatie, als er weer vrij gereisd kan worden, bewust(er) omgaat met buitenlandse dienstreizen. Met ingang van 1 januari 2021 worden buitenlandse dienstreizen alleen nog gemaakt met instemming van de directie van een bedrijfsonderdeel. Voor intercontinentale reizen moet toestemming worden gegeven door de voorzitter van de raad van bestuur. Om het thuiswerken te ondersteunen zijn online communicatie- en vergadertools versneld ingevoerd. Er werd in 2020 door de coronacrisis minder gereisd. Dat geldt voor zowel dienstreizen als woon‑werkverkeer. Dit heeft een gunstig effect gehad op onze CO2‑uitstoot.
Naast een klimaatneutrale bedrijfsvoering is de circulaire economie een van de leidraden in ons milieubeleid; uitgangspunten daarvan zijn de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen en het herstellend vermogen van natuurlijke hulpbronnen. UWV focust zich daarbij op de producten en diensten die het inkoopt. Zo zijn we al enkele jaren bezig met vermindering van plasticgebruik en het verlengen van de levensduur van hardware, inclusief mobiele telefoons. Afgedankte ICT‑apparatuur die nog goed bruikbaar is, zoals monitoren en smartphones, wordt schoongemaakt, nagekeken en opgeknapt. Dat gebeurt door een bedrijf dat werkt met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarna schenken we een groot deel van de apparatuur aan maatschappelijke instellingen en mensen met een smalle beurs. In 2020 deden we dat met 5.000 monitoren en 2.000 andere hardware items (desktops, laptops en smartphones). Kantoormeubilair hergebruiken we waar mogelijk. We zien dat het papierverbruik als gevolg van het thuiswerken in 2020 fors is gedaald (26% ten opzichte van 2019). Omgerekend hebben we sinds 2012 in totaal 14.829 bomen bespaard. We werken aan een actualisatie van onze circulaire doelstelling. Bij de komende bestellingen en aanbestedingen gaan we ons richten op drie uitgangspunten: preventie, levensduurverlenging en recycling.
Maatschappij
Ons maatschappelijk ondernemerschap maken we concreet en meetbaar voor onszelf, onze stakeholders en de samenleving. We gebruiken daarvoor een gecertificeerd managementsysteem: de MVO Prestatieladder. Dit systeem kent vijf niveaus van certificering. Sinds 2016 bevinden wij ons op niveau 4 (excellent). In februari 2020 zijn we opnieuw gecertificeerd voor een periode van drie jaar.
We organiseren verschillende inzamelingsacties, onder andere voor de Voedselbank. Dit gebeurt traditiegetrouw met kratten in de hal van in alle kantoren, waar collega's langdurig houdbare producten kunnen doneren. Nu het door de coronacrisis niet mogelijk is om naar kantoor te komen, konden we niet fysiek inzamelen. Om de Voedselbank toch te ondersteunen, konden medewerkers een financiële donatie doen. In totaal is circa € 8.000 opgehaald.
De Prokkelweek is een week waarin organisaties, bedrijven, particulieren en mensen met een verstandelijke beperking samenkomen om elkaar beter te leren kennen. In 2020 liep de week vol prikkelende ontmoetingen anders dan voorgaande jaren. Door het coronavirus waren fysieke ontmoetingen niet mogelijk, maar dat heeft Stichting Prokkel en UWV er niet van weerhouden om er alsnog een geslaagde week van te maken. Als alternatief zijn er online bedrijfsprokkels georganiseerd; UWV’ers gingen daarbij online in dialoog met mensen met een verstandelijke beperking. In de zomermaanden is Prokkel‑op‑pad georganiseerd, een coronaproof buitenactiviteit waarbij teams van UWV’ers en mensen met een verstandelijke beperking op pad gingen. UWV deed mee met drie teams.
UWV organiseert al jarenlang elk jaar een congres Kunst met perspectief. Hier presenteren mensen met een beperking door hen gemaakte kunstwerken. Kunstwerken van de winnaars worden opgenomen in een reizende expositie die gedurende het jaar allerlei bedrijven en ook UWV‑kantoren langsgaat. Door de coronamaatregelen hebben de extra exposities niet kunnen plaatsvinden en konden we in het najaar geen congres houden. Een activiteit die wel doorging was onder andere de Wall of Fame in ons hoofdkantoor. Daar werd een keuze tentoongesteld van kunstwerken uit de collectie van UWV. Bijna alle kunstwerken in de UWV‑gebouwen zijn gemaakt door kunstenaars met een verstandelijke, psychische of fysieke handicap of met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben vier kunstenaars die meededen aan Kunst met perspectief 2020 een set aan relatiegeschenken ontworpen waarvan er inmiddels 1.175 zijn besteld.