Naast ondersteunen bij het vinden van werk en personeel, het verstrekken van uitkeringen en het verrichten van sociaal‑medische beoordelingen heeft UWV nog een vierde kerntaak: het verzamelen, beheren en leveren van gegevens.
In onze polisadministratie beheren we de gegevens over inkomstenverhoudingen van werknemers, uitkeringsgerechtigden en pensioenontvangers. We gebruiken deze gegevens voor onze eigen uitkeringsvaststelling, en leveren gegevens uit de polisadministratie en uit andere UWV‑bronsystemen aan derden. De polisadministratie maakt deel uit van de loonaangifteketen.
We willen zo veel mogelijk dienstverlening op maat bieden. Bij sociaal‑medische beoordelingen en ook bij onze op werk gerichte dienstverlening vormen face‑to‑facegesprekken een belangrijke component. In verband met de coronacrisis hebben we hiervoor alternatieven moeten ontwikkelen. Ook normaal gesproken vindt verreweg de meeste dienstverlening digitaal plaats, of telefonisch. Daarbij zetten we in op omnichanneldienstverlening.
We werken continu aan verbetering van onze dienstverlening, op allerlei terreinen. We betrekken onze klanten – uitkeringsgerechtigden, werkzoekenden en werkgevers – daar zo veel mogelijk bij en luisteren goed naar wat ze van ons verwachten. De coronacrisis vormde een extra uitdaging voor onze organisatie. We hebben er alles aan gedaan om de noodzakelijke dienstverlening voort te zetten en tegelijkertijd snel uitvoering te geven aan de steun- en herstelregelingen van het kabinet. De waardering daarvoor komt tot uiting in de aanzienlijk gestegen klantwaarderingscijfers die uitkeringsgerechtigden en werkgevers ons geven.